۵ ابزار رایگان گوگل برای سئو

ابزار رایگان گوگل برای سئو

زمان مطالعه: 7 دقیقه

ابزار های زیاد و حرفه‌ای وجود دارد که به صورت پولی قابل دریافت هستند. یک مثال از این ابزارها اکانت پیشرفته سایت موز (moz.com) می باشد که امکانات بسیاری را برای سئوکاران مهیا کرده است. اما اگر تازه شروع به کار کرده اید و یا سرمایه لازم برای دریافت این ابزارها را ندارید نگران نباشید. ابزار های زیادی به صورت رایگان در اختیار شما قرار دارد. در این آموزش از بلاگ سئو فار (seofar) می خواهیم ۵ ابزار حرفه ای و رایگان گوگل را به شما معرفی کنیم. همچنین توضیح خواهیم داد که چگونه این ابزارها به شما در بهینه سازی وب سایت تان کمک خواهد کرد.

1. ابزار گوگل ترند (Google Trends)

ابزار Google Trends برای پیگیری روند موجود در جستجو ها برای کلمات کلیدی مختلف استفاده می شود. همین امر این ابزار را به یک ابزار عالی برای تحقیق کلمات کلیدی تبدیل کرده است.

پیدا کردن کلمات کلیدی جدید

وقتی به این ابزار بروید یک نوار جستجو مشاهده خواهید کرد که در آن میتوانید یک کلمه خاص یا یک موضوع گسترده را جستجو کنید. پس از جستجو یک نمودار از علاقه افراد و کاربران در اینترنت به این کلمه یا موضوع نمایش داده می شود. اگرچه که همین قسمت اهمیت بسیار زیادی دارد و می تواند کمک زیادی به ما بکند اما بخش اصلی که می‌خواهیم در این آموزش به آن اشاره کنیم کلمات کلیدی یا موضوعات مرتبط ای است که پایین نمودار برای شما به نمایش در می آید.

ابزار رایگان گوگل برای سئو

به صورت پیش فرض داده های نمایش داده شده در این قسمت از بالا به پایین به صورت کاهشی مرتب شده اند. این بدان معناست که موضوعات و عبارات مرتبطی که بیشتر مورد توجه هستند در این قسمت نمایش داده می شود.

کلمات کلیدی گفته شده در این قسمت می توانند کمک زیادی به رتبه گرفتن محتوای سایت شما در نتایج جستجو کنند. همچنین ممکن است بعد از دیدن این کلمات کلیدی و همچنین موضوعات مرتبط بخواهید به سرعت در سایت تان از آنها استفاده کنید.

تحقیق پیشرفته کلمات کلیدی

استفاده از ابزار گوگل ترند با ساده ترین روش نیز بسیار مفید است. در ساده‌ترین کار با استفاده از این ابزار می توانیم چند عبارت یا موضوع را با هم مقایسه کنیم و ببینیم کدام یک از آن ها بیشتر مورد توجه کاربران در اینترنت هستند. اما همیشه می توانیم یک قدم جلوتر حرکت کنیم و استفاده پیشرفته تری از ابزارهای در دسترس خودمان داشته باشیم.

در بالای این ابزار منویی وجود دارد که به ما این امکان را می دهد تا منطقه, دوره زمانی, دسته بندی و یا سیستم عامل کاربرانی که این عبارت را جستجو کرده‌اند مشخص کنیم.

بزن بریم!  چقدر طول می کشد تا لینک سازی تا بر رتبه بندی تأثیر بگذارد؟

فیلتر بر اساس منطقه زمانی به ما این امکان را می دهد که جستجوی خودمان را در منطقه جغرافیایی خاصی محدود کنیم. این امکان می‌تواند هنگام کار روی پروژه های محلی و یا در کسب و کارهایی که بیشتر فعالیت خودشان را به صورت محلی انجام می دهند بسیار مفید باشد.

ابزار رایگان گوگل برای سئو

دسته بندی به ما این امکان را می دهد که موضوعی را که در آن رقابت می کنیم به درستی انتخاب کنیم. این ویژگی برای کسانی که خدمات خود را در یک صنعت خاص ارائه می کنند بسیار مفید است.

گوگل ترند به ما این امکان را می دهد که جستجوهای خودمان را بر اساس سیستم‌ عامل مشخصی فیلتر کنیم. این سیستم عامل می تواند شامل جستجوی تصاویر یا جستجوهای یوتیوب و غیره باشد. این فیلتر برای کسانی که دارای یک استراتژی سئو یکپارچه هستند و می خواهند برای یک سیستم عامل خاص این کار را انجام بدهند بسیار مفید است.

2. دسته بندی هایی برای ترند ها

در این بخش به معرفی دومین ابزار رایگان گوگل برای سئو میپردازیم. شما می توانید با استفاده از ابزار Rising Retail Categories دسته بندی ها و موضوعاتی که به صورت هفتگی, ماهانه و یا سالانه ترند هستند را پیدا کنید و از آن ها در کسب و کار خود استفاده کنید.

این ابزار مجموعه داده های گوگل درباره کسب و کارهای مختلف را نشان می دهد. در این ابزار دسته بندی محصولاتی که در حال حاضر پر طرفدار هستند به همراه جستجوهای مرتبط با آنها را نمایش میدهد. هم چنین مکان هایی که در این دسته بندی ها ترند هستند را خواهید یافت.

به عنوان یک سئوکار که برای کسب و کار اینترنتی خود ارزش زیادی قائل است این ابزار می تواند به شما کمک کند تا بدانید روی کدام دسته از محصولات تمرکز بیشتری بگذارید. نقطه ضعف این ابزار این است که فقط برای تعداد کمی از کشورها کار می کند و داده های آن فقط مخصوص این مناطق است.

ابزار رایگان گوگل برای سئو

به عنوان یک سئوکار محلی می توانید برای تعیین محصولات خودتان در هر بازار از این ابزار رایگان گوگل استفاده کنید.

ابزار رایگان گوگل برای سئو

3. داستان های تصویری

گوگل خلاصه داستان های تصویری را با عنوان داستان های تصویری با سایز کوچک برای بازاریاب های پرمشغله ارائه می دهد. این داستان ها توسط موضوعات پرطرفدار و داده‌های گوگل تولید می شوند. این داستان ها را می توانید در این صفحه مشاهده کنید.

این داستان ها از روند خرید در تعطیلات گرفته تا موارد خاص در صنعت های مختلف متفاوت می باشند. این داستان ها در قالب اسلایدهایی که هر کدام دارای چند نقطه و بخش جالب هستند ارائه می شود.

بزن بریم!  مقدمه ای برای دسترسی و سئو محتوا

به عنوان مثال در تصویر پایین یک داستان تصویری درباره صنعت خودرو وجود دارد. در طول این داستان و در اسلاید های آن نقاط و بخش های جالبی وجود دارند که تاثیر همه گیر برای خرید خودرو را به اشتراک گذاشته است.

ابزار رایگان گوگل برای سئو

این داده ها فقط روی اطلاعاتی که از جستجو ها وجود دارد تمرکز نمیکنند. واضح است که این مثال یک مطالعه موردی کامل از طرف گوگل بوده است.

ابزار رایگان گوگل برای سئو

از این اطلاعات می توان به راحتی برای تغییر ذائقه کاربران استفاده کرد. به خصوص در مواردی که در اوایل کار برای مشتری بسیار مهم است. همچنین می توان از آن به عنوان مسائلی که در ابتدا کشف نشده بودند به عنوان ایده هایی برای سئو استفاده کرد.

4. رشد فروشگاه من

این یک ابزار فوق العاده برای کسانیست که کالایی را به صورت حضوری یا آنلاین به فروش می رسانند. از Grow My Store می توانید برای فروشگاههای اینترنتی خودتان استفاده کنید و همچنین از فروشگاه‌هایی که از نظر گوگل معتبر هستند و مشخصه های یک فروشگاه کلاس جهانی را دارند مطلع شوید.

این ابزار به معنای واقعی کلمه مشخصه هایی که یک فروشگاه اینترنتی موفق باید داشته باشد را بررسی می کند. این مشخصه ها عبارتند از:

  1. اطلاعات محصول
  2. جزئیات فروشگاه
  3. شخصی سازی ها در فروشگاه
  4. خدمات ارائه شده به مشتری
  5. در آخر امنیت فروشگاه اینترنتی شما

همچنین این ابزار برخی از مولفه های مهم برای یک فروشگاه مثل داشتن ssl, دارا بودن قابلیت گفتگوی آنلاین و همچنین ابزار هایی برای بررسی محصولات را بررسی می کند.

ابزار رایگان گوگل برای سئو

برای استفاده از Grow My Store لازم است به سه سوال ساده پاسخ دهیم. دامنه سایت ما چیست؟ چه نوع شغلی داریم و در کدام صنعت الکترونیکی فعالیت می‌کنیم. بعد از پاسخ دادن به این سوالات یک پیش نمایش به همراه نمره کلی خودمان در آن صنعت را دریافت خواهیم کرد. برای دریافت گزارش کامل از سایت خودمان باید در Grow My Store ثبت نام کنیم. بعد از آن یک اکانت کاربری ایجاد کنیم تا گزارش کامل برای ما ایمیل شود.

حساب کاربری Grow My Store

در حساب کاربری ایجاد شده یک چک لیست از تغییراتی که لازم است در فروشگاه اینترنتی خودمان ایجاد کنیم خواهیم دید. می توانیم مواردی که در این لیست وجود دارد را ردیابی کنیم. همچنین برای ارتقاء و بهتر شدن فروشگاه خودمان از آن استفاده کنیم.

علاوه بر این چک لیست می‌توانیم اطلاعات بسیار مفیدی از صنعتی که در حال فعالیت در آن هستیم دریافت کنیم. در حساب کاربری خودتان روی منوی Reach More Customers کلیک کنید. بعد از آن بخشی با نام Understanding industry trends وجود دارد. در اینجا می توانید صنعت و دسته بندی که در آن فعالیت می کنید را انتخاب کنید. در این بخش جستجو های برتری که وجود دارند به همراه ماه هایی که آن ها بیشتر مورد استقبال قرار میگیرد مشخص شده و اطلاعات بیشتری نیز وجود دارد.

ابزار رایگان گوگل برای سئو

5. تست کردن سایت

در این بخش پنجمین ابزار رایگان گوگل برای سئو را معرفی می کنیم. یکی دیگر از ابزارهای عالی گوگل برای سنجش سایت شما Google Test My Site می باشد. این ابزار تقریباً مشابه Grow My Store عمل می کند. اما ویژگی مثبت این ابزار این است که برخلاف Grow My Store مخصوص تمام سایت ها است نه فقط سایتهای فروشگاهی. این ابزار سایت ما را بر اساس سه ویژگی سرعت, شخصی سازی های انجام شده و تجربه کاربری مورد بررسی قرار می گیرد.

اولین گزارشی که از این ابزار دریافت خواهید کرد سنجش میزان سرعت سایت شما برای تلفن های همراه است. هم چنین توصیه هایی را برای کاهش سرعت بارگذاری سایت در تلفن های همراه دریافت خواهید کرد.

ابزار رایگان گوگل برای سئو

اگر می‌خواهید گزارش کاملی را توسط این ابزار از سایت خودتان به دست بیاورید بهتر است ثبت نام کنید. بعد از ثبت نام گزارش کاملی از سایت شما برایتان ایمیل می شود. این گزارش شامل توصیه ها و توضیحاتی برای توسعه کسب و کار شما می باشد.

برای مثال برای سایت من ۱۶ صفحه گزارش و توصیه های مفید به همراه یک چک لیست ارسال شد. این چک لیست حاوی پیوندهایی به سایت های دیگر و همچنین نکات تکنیکال سئو بود.

ابزار رایگان گوگل برای سئو

جمع بندی ابزار های رایگان گوگل برای سئو

اگر چه گوگل و الگوریتم های آن می توانند همیشه حاوی نکات مخفی باشند. به این معنی که ممکن است دقیقاً ندانیم که چه چیزهایی در سایت برای سئو مفید است. اما با استفاده از این 5 ابزار رایگان گوگل برای سئو می توانیم تا حدودی موارد پر اهمیت را متوجه شویم. استفاده از این ابزارها می‌تواند شما را از رقبای خودتان جلو بیندازد. در نتیجه کار شما را در کسب و کار اینترنتی خود راحت تر کند.

در سال ۲۰۲۱ داده ها اهمیت بیشتری نسبت به قبل پیدا کردند. چه شرکتی بهتر از خود گوگل می تواند داده هایی را برای سئو به ما ارائه دهد. امیدواریم با استفاده از ابزارهای رایگان معرفی شده در این آموزش بتوانید کسب و کار اینترنتی خودتان را توسعه دهید. همچنین در کار خودتان روز به روز موفق تر از گذشته باشید.