آموزش نحوه کار با سرچ کنسول گوگل

آموزش سرچ کنسول

زمان مطالعه: 14 دقیقه

سرچ کنسول (search console) گوگل چیست؟

اگه تو فضای کسب و کار اینترنتی باشید و تلاش کردید باشید تا سایت خودتون رو با هر نوع ابزاری مدیریت کنید, احتمالا اسم سرچ کنسول (search console) یا وبمستر تولز گوگل رو رو شنیده باشید. در قسمت ششم آموزش سئو قراره به صورت کامل یاد بگیریم با این ابزار مهم که شرکت گوگل در اختیار ما قرار میده کار کنیم. ممکنه براتون این سوال پیش اومده باشه که چرا افراد متخصص در زمینه سئو اینقدر روی سرچ کنسول گوگل تاکید دارن و اون رو مهم میدونن. در آموزش سرچ کنسول با ما همراه باشید تا پاسخ این سوال رو پیدا کنید.

به صورت خلاصه میشه گفت که سرچ کنسول راه ارتباطی گوگل با ما هست. این ابزار مثل یه پدر مهربون اشکالات سایت مارو بهمون میگه و به ما کمک میکنه که در نتایج جست و جو دیده بشیم. این ابزار در اختیار ما قرار داده شده تا بتونیم:

  1. مشکلات سایت خودمون از نظر گوگل رو ببینیم
  2. گزارش بازدید های روزانه و دیده شدن محتوای ما به صورت روزانه, 3 روزه و … رو فراهم میکنه.
  3. میتونیم سرعت سایت خودمون رو از نظر گوگل آنالیز کنیم.
  4. بفهمیم که کاربران برای رسیدن به ما چه عباراتی رو سرچ میکنن.
  5. چک کنیم که سایت ما با نسخه های دسکتاپ و تلفن های همراه سازگار هست یا خیر.
  6. مشکلات امنیتی سایتمون رو بررسی کنیم.
  7. درخواست ایندکس کردن پست های جدید رو بدیم.
  8. بتونیم با خطرات اختمالی که برای سایتمون پیش میاد مقابله کنیم.
  9. گزارش ربات های گوگل و اطمینان از دسترسی اون ها به سرور ما رو داشته باشیم.

در آموزش سرچ کنسول یاد میگیریم که تمامی موارد بالا رو به صورت کامل انجام بدیم.

سرچ کنسول یا وبمستر تولز؟

قبل تر به سرچ کنسول گوگل, وبستر تولز گفته میشده. وبستر تولز همون نسخه قدیمی سرچ کنسول هست که در سال 2018 و با تغییرات فراوان به این اسم تغییر نام داده. پس اگه این اسم هارو در آموزش امروز زیاد شنیدید با همدیگه قاطی نکنید. اکثر آموزش ها در اینترنت بر پایه همون نسخه قدیمی هستن و متاسفانه آپدیت نشدن. البته در این آموزش نسخه جدید آموزش داده شده. تمامی امکاناتی که در بالا اشاره کردیم توسط گوگل به صورت رایگان به ما داده شده.

اگه میخواید که توی کسب و کار خودتون موفق باشید پیشنهاد میشه که حتما از این ابزار قدرتمند استفاده کنید. وقتی این ابزار رو برای اولین بار باز کنید با تصویری مثل تصویر پایین مواجه میشید(در صورت لاگین بودن):

آموزش وبمستر تولز

اگه کارمون خوب باشه و تولید محتوا یونیک و با کیفیت داشته باشیم قطعا نمودار تعداد کلیک های ما صعودی خواهد بود. همچنین باید سعی کنیم که همواره CTR یا نرخ کلیک سایت خودمون رو افزایش بدیم.

آموزش اصطلاحات

CTR و impressions ,total clicks

تعداد دفعاتی که سایت ما بین نتایج جست و جو نمایش داده میشه impressions نام داره. واضحه که تعداد کلیک های روی سایت در سرچ کنسول با total clicks نمایش داده میشه. پس کسایی که که نمیدونن CTR چیه به این جمله توجه کنن. CTR از تقسیم total clicks به impressions به دست میاد. یعنی اگه سایت ما 100 بار در نتایج نشون داده بشه و فقط یک کلیک روی اون صورت بگیره, CTR ما 1 درصد هست.

SERP

واژه بعدی که باید با اون آشنا بشیم SERP هستش. SERP مخفف Search Engine Results Pages هست و به نتایجی که بعد از سرچ کردن ما در صفحه نتایج نشون داده میشه گفته میشه.

zombie pages

در آموزش ها و مطالبی که در مورد سرچ کنسول میخونید ممکنه به اصطلاح صفحات زامبی یا zombie pages برخورد کنید. زامبی پیج به صفحاتی گفته میشه که باعث پایین اومدن CTR شما میشن. یعنی نمایش زیادی رو دارن اما روی اون ها کلیک نمیشه. پس با اصلاح عنوان و یا اضافه کردن مطلب مرتبط به عبار ت های سرچ شده میتونید زامبی پیج هارو از بین ببرید. با مشاهده سرچ ها در سرچ کنسول میتونید این صفحات رو پیدا کنید و محتوای بهتری رو به اون ها اضافه کنید. کمی جلوتر پیدا کردن این صفحات رو یاد میگیرید.

Crawler و index

ممکنه با اصطلاح خزنده یا Crawler مواجه بشید که منظور همون ربات های گوگل هستن که محتوای سایت شمارو بررسی و ایندکس میکنن. منظور از ایندکس (index) کردن ذخیره محتوا سایت شما در گوگل هست تا در نتایج جست و جو قرار بگیره.

Not found 404

صفحه 404 یا Not found به صفحاتی در سایت میگن که قبلا بودن اما به هر دلیلی پاک شدن و دیگه در سایت ما وجود ندارن. وجود صفحات 404 یک چیز کاملا عادی هست و مشکلی به وجود نمیاره اما نباید بیش از حد باشن. همچنین بهتره که یک صفحه 404 اختصاصی با امکان جست و جو برای سایت خودتون بسازید. راهکار دیگه اینه که با ریدایرکت 301 هر کسی که به اون صفحه مراجعه میکنه رو منتقل کنید.

آموزش سرچ کنسول

Canonical

ممکنه در آموزش سرچ کنسول با عبارت کنونیکال (Canonical) برخورد کنید که در مواقعی که چند محتوا بسیار شبیه هم هستن کاربرد داره. وقتی چندین محتوا شبیه به هم داریم و فقط میخوایم یکی از اون ها در نتایج وجود داشته باشه از این تگ استفاده میکنیم. علت استفاده از Canonical این هست که نمیخوایم گوگل این صفحات رو کپی در نظر بگیره و امتیاز منفی برای سئو سایت ما وجود داشته باشه.

responsive

این واژه یعنی سازگار بودن سایتمون با انواع دستگاه مثل لپ تاب, تبلت و تلفن های هوشمند. یعنی در دستگاه های موبایل یا تبلت قالب سایتمون تغییر کنه و متناسب با اون فرمت نمایش داده بشه. اکثر قالب های جدید و به روز این ویژگی رو دارن.

اضافه کردن سایت به سرچ کنسول

این مرحله بسیار ساده هست و با چند روش میتونید سایت خودتون رو در سرچ کنسول ثبت کنید. برای وارد شدن به سرچ کنسول روی این لینک کلیک کنید. بعد از وارد شدن به لینک با این صفحه موجه میشید:

بزن بریم!  بهترین سیستم مدیریت محتوا

آموزش وبمستر تولز

بعد از رسیدن به این صفحه روی گزینه Start now کلیک کنید. در این مرحله از شما میخواد با اکانت جیمیل خودتون وارد بشید. بهتره اکانتی رو انتخاب کنید که قصد دارید مدیریت سایت هاتون با اون انجام بشه. در صورت بروز مشکل تمامی ایمیل ها به اون اکانت فرستاده میشه. بعد از وارد کردن ایمیل وارد صفحه ای به شکل زیر خواهید شد:

آموزش وبمستر تولز

در این صفحه دو راه برای ثبت سایت در گوگل وجود داره. روش Domain و روش URL prefix. روش اول با استفاده از DNS انجام میشه و نیاز به رفتن به کنترل پنل هاست داره. روش دوم خیلی ساده تر هست و با چند گام کوچک میتونیم اون رو انجام بدیم.

اگه هنگام ثبت سایتتون با عبارت Property برخورد کردید منظور از اون همون سایت شماست.

احراز هویت در سرچ کنسول

مرورگر رو باز کنید و ببینید سایتتون به چه شکلی نمایش داده میشه. آیا در آدرس اون www وجود داره یا خیر. همچنین بررسی کنید که سایتتون دارای ssl هست یا نه (که البته پیشنهاد میشه حتما سایتتون ssl داشته باشه). به این معنی که ابتدای آدرس سایتتون https قرار داره یا http. برای تهیه ssl میتونید به هاستینگتون تیکت بزنید تا اون رو به صورت رایگان براتون فعال کنن.

روش اول

بعد از به دست آوردن آدرس سایت, اون رو در قسمتی که مشخص هست وارد کنید و CONTINUE رو بزنید. در این قسمت از آموزش سرچ کنسول قراره به گوگل ثابت کنیم که سایتی که آدرس اون رو وارد کردیم متعلق به ما هست.

در قسمت بعدی به Verify ownership میرسید که باید احراز هویت کنید و به گوگل ثابت کنید که شما صاحب سایت هستید.

آموزش وبمستر تولز

بریم سراغ روش اول یعنی آپلود کردن یه فایل Html داخل سایت. روی فایل قرار داده شده کلیک کنید تا دانلود بشه. بعد از اون به فایل منیجر هاستتون برید و پوشه public_html رو باز کنید. داخل اون پوشه این فایل رو آپلود کنید و بعد از اون دکمه VERIFY رو بزنید تا تایید بشه. اگه مشکلی وجود داشت میتونید کش سایتتون رو پاک کنید و مجددا VERIFY رو بزنید.

بعد از اینکه این احراز هویت انجام شد فایل مورد نظر رو پاک نکنید. نگران نباشید این فایل مشکلی برای امنیت سایتتون ایجاد نمیکنه.

روش دوم

بریم سراغ روش دوم آموزش ثبت سایت در سرچ کنسول:

در روش دوم یعنی HTML tag میتونیم با استفاده از کدی که بهمون داده میشه احراز هویت رو انجام بدیم. بهترین راه برای این کار استفاده از افزونه یواست سئو هست. اگه سایتتون وردپرسی باشه حتما با این افزونه آشنایی دارید.

در منو سایتتون از گزینه سئو, عمومی رو انتخاب کنید. در صفحه باز شده روی تب ابزار های وبمستر کلیک کنید. کدی که بهتون داده شد رو داخل کادر تاییدیه گوگل قرار بدید و تغییرات رو ذخیره کنید. بعد از اون مجددا دکمه VERIFY رو بزنید تا احراز هویت انجام بشه.

تبریک میگم شما سایت خودتون رو به درستی در سرچ کنسول ثبت کردید!

سرچ کنسول قدیم یا جدید؟

در این قسمت از آموزش سرچ کنسول میخوایم تفاوت سرچ کنسول نسخه قدیمی و جدید رو بررسی کنیم. محیط کاربری سرچ کنسول در سال 2018 دچار تحول بزرگی شده و به صورت کامل تغییر کرده.

در سرچ کنسول جدید اهمیت بیشتری به دستگاه های موبایل داده شده. با توجه به اینکه حدود 70 درصد جست و جو ها از طریق تلفن همراه داره انجام میشه, گوگل هم در ابزار خودش اهمیت زیادی رو بهش داده.

در سرچ کنسول جدید امکان Fetch کردن خیلی ساده تر شده و میتونید قبل از اون یک بار صفحات خودتون رو تست کنید تا مشکلی نداشته باشن. این امکان وقتی با ارور های خزنده روبرو میشید خیلی به درد میخوره و میتونید مشکلات سایتتون رو به سادگی حل کنید.

بخش های مختلف سرچ کنسول

بخش Overview

در این قسمت سرچ کنسول یه خلاصه از وضعیت سایت ما داده شده. توی باکس اول میتونید یه گزارش از تعداد ورودی از گوگل رو داشته باشید.

آموزش وبمستر تولزدر باکس بعدی میتونید تعداد صفحات ایندکس شده + صفحات دارای خطا رو در یک نگاه ببینید.

در باکس های بعدی هم میتونید گزارشی از ریسپانسیو بودن سایت خودتون و تجربه کاربری رو دریافت کنید.

بخش Performance

Performance به معنی عملکرد و یا کارآیی هست و یکی از مهم ترین بخش های آموزش سرچ کنسول گوگل رو شامل میشه.

آموزش وبمستر تولز

هر چقدر از اهمیت این بخش و اطلاعاتی که در اختیار ما میگذاره بگیم کم گفتیم. اگه عملکرد شما در سایت خوب باشه این نمودار صعودی خواهد بود. همینطور که میبینید در تصویر کاملا مشخصه که این سایت فعالیت چندانی نداره و زیاد آپدیت نمیشه. تعداد بازدید های اون در 6 ماه اخیر تقریبا یکنواخته و پیشرفتی نداشته.

قبلا با اصطلاحاتی که 3 نمودار اول نشون میشدن آشنا شدید. Average position به معنی میانگین رتبه ای هست که کلملت کلیدی ما دارن. جایگاه 21 یعنی اولین رتبه از صفحه 3 نتایج. این به این معنیه که به طور میانگین کلمات کلیدی سایت ما در جایگاه اول صفحه ی سوم نتایج گوگل نمایش داده میشه.

مرور اصطلاحات سرچ کنسول

قبلا اشاره کردیم که Total clicks به تعداد کلیک های انجام شده رو سایت درنتایج گفته میشه.

Total impressions به مجموع دفعاتی که سایت ما برای کاربران در نتایج SERP قرار داشته گفته میشه.

در آخر Average CTR به معنی متوسط نرخ کلیک هست. یعنی تقسیم مورد اول به دوم. یا به زبان ساده چقدر سایت ما نشون داده شده و چند درصد روی اون کلیک شده. هر چقدر Average CTR بیشتر باشه نشان از کیفیت محتوا و عنوان های سایت ما داره.

با انتخاب کردن Search type میتونیم انتخاب کنیم که نتایج بر اساس چه چیزی به ما نشون داده بشن. میتونیم آمار نشون داده شدن تصاویر یا ویدیو های سایت رو ببینیم اما پیشنهاد میشه این گزینه رو در حالت معمول تغییر ندید. همچنین میتونید با انتخاب گزینه COMPARE دو نوع از این داده هارو با هم مقایسه کنید.

بزن بریم!  شروع به یادگیری سئو

قسمت بعدی ای که میتونیم نتایج رو بر اساس اون مرتب کنیم Date هست. با این امکان میتونیم تعیین کنیم که نتایج چه بازه زمانی ای رو به ما نشون بدن.

در پایین بخش Performance باید با بخش بسیار مهم Queries آشنا بشیم.

Queries چیه و چه کارآیی داره؟

کوئری ها یا Queries همون عبارت هایی هستن که کاربران برای رسیدن به سایت ما سرچ میکنن. اگه به خوبی از این عبارت ها استفاده کنید میتونید سرنوشت کسب و کار خودتون رو عوض کنید.

در کوئری ها میتونید جایگاه, CTR و تعداد نمایش و کلیک روی این عبارت هارو مشاهده کنید. همچنین میتونید مشاهده کنید که وبسایت شما بیشتر از کدوم کشور بازدید داره یا اینکه از طریق موبایل شمارو پیدا میکنن یا کامپیوتر؟ در مورد زامبی پیج ها قبلا صحبت کردیم که در این قسمت میتونم اون هارو پیدا کنیم.

همونطور که توی عکس میبینید شما میتونید با انتخاب کردن دکمه NEW+ عبارت مورد نظرتون رو تایپ کنید تا فیلتر یک کلمه کلیدی در نتایج ایجاد بشه. در اون فیلتر میتونید ببینید که یک کلمه کلیدی خاص چه وضعیتی رو در سئو سایت شما داره. همچنین اگه خواستید اون فیلتر رو بردارید میتونید از ضربدری که در گوشه دکمه وجود داره استفاده کنید. شما میتونید همزمان فیلتر های مختلفی رو به صورت ترکیبی درست کنید.

آموزش سرچ کنسول

در این قسمت میتونیم بررسی کنیم که هر یک از آدرس های سایت ما چه وضعیتی رو دارن. همچنین میتونیم بررسی کنیم که با چه عبارت هایی به صفحه ما میرسن و با بهتر کردن محتوا سعی در بهبود جایگاه اون کلمات در نتایج جست و جو داشته باشیم.

برای مثال ما این مقاله رو برای آموزش سرچ کنسول سئو میکنیم و میبینیم که آموزش وبسمتر تولز هم ورودی زیادی رو به این صفحه داره ولی رتبه خوبی نداره. پس میتونیم روی این کلمه هم کار کنیم تا ورودی بیشتری رو برای سایتمون داشته باشیم.

همچنین میتونیم صفحاتی که CTR پایین دارن رو پیدا کنیم و روی عنوان و محتوای اون ها کار کنیم. برای پیدا کردن جایگاه کلمات در نتایج گوگل میتونید از افزونه FATRANK که مخصوص افزونه گوگل کروم هست استفاده کنید.

بخش URL Inspection

در معنای لغوی Inspection به معنی بازرسی هست و این قسمت هم برای تجزیه تحلیل آدرس های وبسایت ما بوجود اومده. در صورتی که دامنه سایت دیگه ای رو وارد این قسمت بکنیم نتیجه به ما نشون داده نمیشه و باید آدرس های سایت تایید شده رو وارد کنیم.

اگه سایتتون دچار مشکلی باشه و برای مثال صفحه ای دارای مشکل از طرف دستگاه های موبایل باشه, بعد از برطرف کردن مشکل توی قسمت URL Inspection میتونید یک Test Live رو از صفحه خودتون داشته باشید. نتایج این تست نشون میده که آیا مشکل مورد نظر برطرف شده یا نه.

همچنین میتونید آدرس صفحه خودتون رو وارد کنید تا ببینید این صفحه توسط ربات های گوگل ایندکس شده یا نه.

آموزش سرچ کنسول

با باز کردن قسمت Coverage میتونید مشاهده کنید که آخرین بار چه زمانی این محتوا بررسی شده. همچنین Mobile Usability صفحه مورد بررسی قرار میگیره و اگه مشکلی نداشته باشه پیغام Page is mobile friendly داده میشه.

در صورتی که محتوا یک صفحه رو تغییر دادید و اون رو آپدیت کردید میتونید از گزینه REQUEST INDEXING استفاده کنید. با استفاده از این امکان صفحه شما مجدد داخل برنامه خزنده ها خواهد بود و در بازدید بعدی ربات های گوگل مجددا ایندکس میشه.

آموزش ارور های سرچ کنسول

ممکنه آدرسی که وارد میکنید دچار مشکل باشه و با پیغام هایی مثل (URL is on Google, but has issues), (URL is not on Google: Indexing errors) یا (URL is an alt version) مواجه بشید.

این مشکلات رو با دقت بررسی کنید و سعی در رفع اون ها داشته باشید. همچنین اگه درخواست شما برای ایندکس شدن صفحه رد میشه فایل robots.txt  خودتون رو مورد بررسی قرار بدید و ببینید آیا جلوی ایندکس شدن محتوای خاصی گرفته شده یا نه. اگه میخواید راجب این فایل مطالب بیشتری رو بخونید آموزش فایل robots.txt رو از دست ندید.

همچنین ممکنه یک صفحه ارور ایندکس نشدن بده که میتونه به دلیل نوفالو بودن اون صفحه باشه. در سایت های وردپرسی با افزونه هایی مثل یواست سئو میشه این کار رو انجام داد و برای یک صفحه تگ نوفالو گذاشت. برای این کار به پایین نوشته برید و در تب پیشرفته و عنوان (به موتورهای جستجو اجازه نمایش این نوشته را می دهید؟) گزینه نه رو انتخاب کنید.

همچنین ممکنه از تگ canonical استفاده کرده باشید و صفحه دیگه رو به عنوان صفحه اصلی انتخاب کرده باشید. برای درج این تگ کافیه در ویژگی rel عبارت canonical رو قرار بدید.

در همه حالت های بالا با ارور ایندکس نشدن مواجه میشید.

بخش Coverage

در این بخش میتونیم مشاهده کنیم که کدوم صفحات به درستی ایندکس شدن و کدوم یکی از صفحات سایت ما دچار مشکل هستن. در معنی لغوی Coverage به معنی پوشش هست. پس مشخصه که در این قسمت آموزش سرچ کنسول قراره راجب چی صحبت کنیم.

در این بخش صفحات ما ممکنه 4 حالت داشته باشن:

  1. Valid یا مورد قبول باشن و به صورت کامل ایندکس شده باشن.
  2. Valid With Warnings به این معنی که اون صفحات ایندکس شدن ولی با ارور هایی همراه هستن.
  3. Excluded میتونه دلایل زیادی داشته باشه مثل اینکه اون صفحات 404 هستن یا میتونن همراه با تگ ‘noindex’ باشن.
  4. و در آخر صفحاتی که دارای Error هستن و در نتایج جست و جو قرار نمیگیرن.

آشنایی با خطاهای سرچ کنسول

خطاهایی که در این بخش قرار دارن و به طور همزمان برای شما ایمیل میشن خیلی مهمن. سعی کنید اون هارو جدی بگیرید و اون مشکلات رو برطرف کنید.

بزن بریم!  آموزش رایگان سئو وردپرس

آموزش سرچ کنسول

اول بریم سراغ ارور ها و با هم دیگه اون هارو بررسی کنیم و راه حلی براشون پیدا کنیم.

خطای Redirect error

وقتی به این ارور برخورد کردید به صفحه مورد نظر برید و بررسی کنید که چقدر طول میکشه اون صفحه باز بشه. همچنین بررسی کنید که اون رو به چه صفحه ای ریدایرکت کردید و آیا صفحه مقصد به درستی کار میکنه؟ همچنین میتونید یه تست لایو توی URL Inspection از صفحه بگیرید تا ببینید مجدد اون خطا وجود داره یا نه.

Submitted URL marked ‘noindex’ خطای

صفحاتی از سایت ما که تگ ‘noindex’ دارن در این قسمت قرار میگیرن. اگه شما به دلخواه خودتون یک صفحه رو noindex کردید و نمیخواید که در نتایج قرار بگیره پس مشکلی وجود نداره. اما در حالتی که یک صفحه از سایت برای شما مهم هست ولی این ارور رو داره حتما بررسی کنید که تگ noindex رو نداشته باشه. همچنین اگه وردپرسی هستید تنظیمات افزونه خودتون رو چک کنید تا افزونه باعث این ارور نشده باشه.

در ضمن اگه میخواید یک آدرس در نتایج جست و جو دیده نشه و به اون تگ noindex رو اضافه کردید, از سایت مپ خودتون هم اون آدرس رو پاک کنید.

در آخر باید اضافه کنیم که یک سری از صفحات مثل my account (در صورتی که افزونه ووکامرس رو دارید) طبیعتا نباید ایندکس بشن و به صورت پیشفرض تو حالت نو ایندکس قرار دارن.

خطای Submitted URL blocked by robots.txt

از قبل با فایل robots.txt آشنا شدیم. اگه هنوز آموزش robots.txt رو نخوندید پیشنهاد میکنم اون رو مطالعه کنید. وقتی این خطا برای یک یا چند صفحه ما به وجود میاد به این معنیه که ما اجازه خزش به ربات های گوگل در اون صفحات رو ندادیم.

برای بررسی این موضوع بعد از آدرس سایتتون robots.txt/ رو قرار بدید تا محتوای این فایل و دستورات اون رو مشاهده کنید.

خطای Server error (5xx)

این ارور خطا های سمت سرور رو به ما یادآوری میکنه که شامل 4 نوع خطای اصلی هست. خطاهای سمت سرور در صورت طولانی بودن اثر بدی روی سئوی سایت ما دارن و باید سریعا در فکر حل اون ها بود. با انتخای یک هاستینگ مناسب میتونیم از بروز این مشکلات جلوگیری کنیم. علت اینکه عدد 5 داخل این خطا ها وجود داره این هست که نام این خطا ها با 5 شروع میشه که در ادامه توضیحی رو راجب اون ها خواهیم داشت:

  1. 500 Internal Server: این خطا ممکنه به دلیل مشکل در کد های سایت باشه یا در صورت بروز اختلال در هاست شما رخ بده.
  2. 502 Bad Gateway: زمانی که دسترسی یه سایت از طریق شبکه ممکن نباشه این خطا به وجود میاد.
  3. 503 Service Unavailable: در مواقعی که سرور به دلیل حجم زیاد درخواست ها یا مشکلات فنی در دسترس نباشه این خطا رخ میده
  4. 504 Gateway Timeout: وقتی تلاش برای بارگذاری یک صفحه بی اثر میشه این خطا روی صفحه مرورگر پیدا میشه.

خطای Submitted URL not found (404)

خطای 404 که پیش تر باهاش آشنا شدیم بسیار متداول هست. این خطا وقتی رخ میده که ما صفحاتی رو در سایتمون داشتیم که دیگه وجود ندارن. با استفاده از ریدایرکت 301 میتونیم این صفحات رو به آدرس دیگه ای منتقل کنیم. همچنین وجود یک قالب زیبا برای صفحات 404 توصیه میشه. وجود خطا های 404 با مقدار کم متداول هست و مشکلی رو برای سایت شما به وجود نمیاره.

خطای Submitted URL has crawl issue

این خطا به این معنی هست که آدرس ما هنگام بررسی از طرف موتور های جست و جو گر دارای خطا هایی بوده. میتونید آدرس اون صفحه رو توی قسمت URL Inspection وارد کنیم و به صورت دقیق ارور های موجود رو ببینیم.

خطای Submitted URL seems to be a Soft 404

این خطا بیشتر مواقعی پیش میاد که صفحه ما محتوای کمی داشته باشه. برای مثال خیلی از صفحات پیش فرضی که از ابتدا در سایت ما وجود دارن محتوای خاصی ندارن و اگه ما اون هارو آپدیت نکنیم ممکنه با این خطا مواجه بشن.

خطای Submitted URL returns unauthorized request (401)

این خطا به این دلیل رخ میده که ما برای صفحات نیازمند ورود درخواست ایندکس دادیم. برای مثال اصلا جالب نیست که صفحه اکانت من در سایت سئو فار  ایندکس بشه و نیازی به این مورد وجود نداره.

رفع خطا های سرچ کنسول

برای رفع این خطاها باید روی صفحه مورد نظر کلیک کنید و در صورتی که مشکل رو حل کرده باشید درخواست بررسی مجدد رو به سرچ کنسول ارسال کنید. هنگامی که صفحه رو باز کنید میتونید گزینه VALIDATE FIX رو بزنید و درخواست خودتون رو برای بررسی مجدد ارسال کنید.

آموزش سرچ کنسول

حداکثر تا 48 ساعت بعد از درخواست بررسی مجدد انجام میشه و در صورت VALID شدن صفحه مورد نظر, خطای گرفته شده پاک میشه. البته در پایین صفحه اگه روی URL یکی از صفحات کلیک کنید یک پنجره برای شما باز میشه. در این پنجره میتونید TEST ROBOTS.TXT BLOCKING رو بزنید تا بررسی کنید که مشکلی برای بررسی صفحه توسط ربات ها وجود نداشته باشه. همچنین میتونید قبل از اون از طریق INSPECT URL یک تست لایو از صفحه بگیرید و از رفع شدن خطا های اون مطمئن بشید.

تمرین: آموزش های این صفحه رو به خوبی یاد بگیرید و سایت خودتون رو داخل سرچ کنسول گوگل ثبت کنید. سعی کنید در صورت به وجود اومدن خطا اون ها رو رفع کنید و هر روز سایت خودتون رو از سرچ کنسول بررسی کنید. از کوئری ها برای افزودن و غنی کردن محتوا در سایت خودتون استفاده کنید. همچنین در صورت آپدیت کردن محتوا درخواست ایندکس شدن مجدد رو ارسال کنید.