چقدر طول می کشد تا لینک سازی تا بر رتبه بندی تأثیر بگذارد؟


زمان مطالعه: 4 دقیقه

اگر اهل کار با سئو باشید به احتمال زیاد لینک سازی را به دیگران توصیه کرده اید و خودتان از آن استفاده زیادی برده اید. هچنین اگر در یک شرکت و به صورت مجموعه‌ای به عنوان مسئول سئو کار کرده باشید, حتما از خودتان این سوال را پرسیده اید که چه زمانی بازگشت سرمایه خود را مشاهده خواهم کرد؟ چه زمانی هزینه و وقتی که برای سئو گذاشته ام جواب خواهد داد؟

این سوالی است که بارها از من پرسیده شده است و هرگز پاسخ دقیق و خوبی را برای آن نداشته ام. اگر حقیقت را بخواهید بک لینک های جدید, بلافاصله روی رتبه بندی شما در نتایج جستجو تاثیر نمی گذارند.

لینکی که شما از وبسایت های دیگر دریافت می کنید ممکن است تصمیم گیری برای تغییر رتبه را دشوار بکند. به این دلیل که معمولاً تغییراتی به مرور زمان در صفحات شما رخ می دهد. از زمانی که لینک اول را دریافت کرده اید تا وقتی که بخواهد تاثیرش را بگذارد صفحات شما دچار تغییراتی خواهند شد. اما در نهایت این نکته قطعی است که با گذشت زمان وجود این بک لینک ها به شما در افزایش رتبه بندی کمک می کنند. گوگل صبر می کند تا صفحات شما به یک ثبات نسبی برسند و بعد به مرور زمان نتایج را بهتر خواهد کرد. البته این قضیه برای سایت های مرجع متفاوت است. سایت هایی که به مرور زمان و در چند سال اعتماد گوگل را جلب میکنند خیلی سریعتر در رتبه‌بندی قرار می گیرند.

در این مقاله من تصمیم گرفتم این موضوع را به صورت شخصی بررسی کنم و نتایج آن را با شما به اشتراک بگذارم. این باعث خوشبختی من است که در شرکتی کار می کنم که نزدیک به ۲۰۰ هزار صفحه ایندکس شده دارد و ماهانه صدها لینک جدید را از سایت های دیگر دریافت می کند. همچنین من صفحات زیادی را پیدا کردم که در شش ماه گذشته فقط یک تا دو لینک جدید دریافت کرده‌اند و تغییرات زیادی در صفحه به وجود نیامده است.

بزن بریم!  مقدمه ای برای دسترسی و سئو محتوا

من ۷۶ لینک را انتخاب کردم که همگی آنها به صفحاتی اشاره دارند که از نظر محتوا شبیه هم هستند و در شش ماه گذشته تغییرات قابل توجهی در آنها صورت نگرفته است. همچنین کلمات کلیدی هدف برای این صفحات دشواری یکسانی دارند. پس شرایط برای آنها تقریباً برابر است. در این بررسی دو گروه از کلمات کلیدی هدف را بررسی کردم تا بتوانم داده های بیشتری را در اختیار شما قرار دهم. این نتایج ممکن است برای سئوکاران تعجب نداشته باشد, اما یکی از مهمترین سوالات توسط مدیران کسب و کار و کاربران اینترنتی از من می باشد.

برای یک رتبه جهش به ۱۰ هفته زمان نیاز است

هرچه تعداد لینک هایی که به سایت ما اشاره می‌کنند بیشتر باشد, می توانیم سرعت تاثیر بیشتری را در تغییر رتبه بندی در نتایج جست و جو ببینیم. در یکی از بررسی‌ها فردی به نام جیکوب با تبلیغات خود باعث شد که یکی از صفحات او 20 بک لینک را از سایت های دیگر دریافت کند. برای این صفحه حدود ۵ الی ۱۰ هفته طول کشید تا از جایگاه شماره ۹ در نتایج گوگل به حایگاه ۵ منتقل شود. پس متوجه می شویم که در کلمات کلیدی پر رقابت کار سختی را خواهیم داشت و به صبر و لینک سازی طبیعی احتیاج داریم.

با توجه به تحقیقات انجام شده به نظر می رسد که لینیک‌ها در ابتدا اثر کوچک تا متوسطی را بر روی صفحات ما میگذارند. اثرگذاری این لینک ها با گذشت زمان افزایش پیدا می کند. پس اگر لینک های زیادی را برای وب سایت خودمان اضافه کنیم, نه تنها نتایج سریعتری را خواهیم دید بلکه به مرور زمان این نتایج بزرگتر از قبل خواهد شد.

هرچه رتبه پایین تر باشد تاثیر لینک بیشتر است

طبق تحقیقات انجام شده کلمات کلیدی که در صفحه اول نتایج قرار داشتند تنها افزایش یک رتبه‌ای را تجربه کردند و در بیست و دو هفته به سختی پیشرفت داشتند. اما در مقابل آنها کلماتی که رتبه آنها در صفحه دوم یا بدتر قرار داشت پس از هشت یا نه هفته پیشرفت مشابه را در رتبه بندی داشتند. پس معلوم می‌شود که جهش رتبه در صفحه اول کار سخت تری می باشد. هر چقدر رتبه ما در نتایج جستجو بهتر باشد تلاش بیشتری را برای ارتقاء آن نیاز داریم.

بزن بریم!  ۵ ابزار رایگان گوگل برای سئو

به خاطر داشته باشید که من در حال کار با یک مجموعه داده نسبتاً کوچک هست) و نمی شود تضمین کرد که در در این زمان نتایج مشابه برای شما اتفاق بیفتد.

دامین اتوریتی بالاتر جهش بیشتری را ایجاد می کند

دامین آتوریتی امتیازیست که سایت موز به وب سایت های مختلف در دنیای اینترنت میدهد و عددی بین 1 تا 100 را شامل می شود. در آمار ارائه شده در نمودار بالا فقط لینک هایی بررسی شدند که از صفحاتی با دامین آتوریتی (DA) ۰ تا ۵۰ ارجاع داده شده بودند. در این آمار متاسفانه صفحات ما از صفحاتی با دامین آتوریتی بالاتر از ۵۰ لینک نداشتند.

اصلا جای تعجب نیست که لینک های با دامنه آتوریتی بالاتر تاثیر بیشتری را روی سایت ما خواهند گذاشت. در واقع می بینید که تغییر رتبه در نتایج جستجو برای صفحه ای که از سایت‌هایی با دامین اتوریتی زیر ۲۵ لینک دریافت کرده در ۱۳ هفته ابتدایی کاهش یافته و پس از آن به سختی دو رتبه پیشرفت کرده است.

جالب اینجاست که در این نمودار و در هر دو بررسی دامنه هایی که دامین آتوریتی بین صفر تا ۲۵ داشتند و همچنین دامنه هایی که دامین آتوریتی بین ۲۵ تا ۵۰ داشتند اولین تاثیر بزرگ خود را بعد از ۱۰ هفته نشان دادند. اما به صورت کلی تر لینک هایی که از صفحاتی با دامنه آتوریتی بالاتر داده شوند اثرات سریع تری خواهند داشت.

پس نتیجه میگیریم که اگر هم اکنون ساختن لینک را برای سایت خود آغاز کنیم در ۱۰ هفته و یا زودتر نتایج را خواهیم دید. البته باید به مدت زمانی که طول می کشد تا در یک کمپین و یا یک برنامه تبلیغاتی لینک هایی را از سایت های دیگر دریافت کنیم تعجب کنیم. این مورد با توجه به شرکتی که در آن کار می کنیم و یا منابعی که در اختیار داریم می تواند متفاوت باشد.