چقدر زمان میبره تا سئو جواب بده؟

چقدر زمان میبره تا سئو جواب بده

زمان مطالعه: 9 دقیقه

یکی از متداول ترین سوالایی که وبمستر ها و مدیران کسب و کار ها میپرسن اینه که چقدر زمان میبره تا سئو جواب بده؟ یکی از بحث های مهم که تاثیر زیادی روی این افراد میذاره.

وبمستر ها دوست دارن بدونن که چقدر طول میکشه تا نتیجه سرمایه گذاری خودشون روی وب سایت شخصیشون رو ببینن. اگه با مفاهیم سئو آشنایی ندارید پیشنهاد میکنم به صفحه ی آموزش سئو برید و یادگیری اون رو به صورت رایگان آغاز کنید. سئو مثل تبلیغات کلیکی یا تلوزیونی نیست که در لحظه نتیجه کار خودمون رو مشاهده کنیم. دیدن نتیجه کار و موفقیت در سئو زمان میبره. اما سوال اصلی اینه که چقدر زمان میبره تا سئو جواب بده؟ سایت هایی مثل forbes و semrush دیدگاه جالبی درباره این سوال دارن.

در این آموزش قراره بررسی کنیم چه عواملی روی مدت زمان رتبه گرفتن سایت تاثیر دارن. همچنین راهکار هایی برای نتیجه گرفتن سریع تر مطرح می کنیم.

موفقیت در سئو چجوری امکان پذیر میشه؟

ما میتونیم انتظار داشته باشیم که نتایج سئو بین 6 ماه تا یک سال مشخص بشه. یعنی حداقل 6 ماه طول میکشه تا موتور جست و جو گری مثل گوگل سایت مارو جدی بگیره. 3 نکته کلیدی هست که نقش ساسی در نتیجه گیری ما دارن:

  1. برطرف کردن مسائل فنی سایت
  2. محتوا تازه و سئو شده
  3. لینک هایی که به سایت ما اشاره میکنن

با بررسی این 3 نکته میتونیم دقیق تر به این سوال که چقدر زمان میبره تا سئو در سایت ما جواب بده پاسخ بدیم.

آشنایی با سندباکس گوگل (sandbox google)

سند باکس گوگل مثل ساعت شنی عمل میکنه و برای وب سایت هایی که تازه شروع به فعالیت کردن ساخته شده. وب سایت های بسیاری در شروع فعالیت شروع به اسپمینگ و یا لینک سازی غیر طبیعی میکنن. گوگل برای متوقف کردن این وب سایت ها سند باکس رو ایجاد کرده. در نتیجه وب سایت های تازه و نو در چند ماه اول فعالیت امکان رتبه گرفتن در کلمات کلیدی اصلی رو ندارن.

در نتیجه وب سایت شما اگه بهترین محتوا رو هم داشته باشه ممکنه در سندباکس گوگل قرار بگیره و باید مدتی رو ( معمولا چند ماه) صبر کنه تا از این فیلتر بیرون بیاد.

آشنایی با هدف و KPIs

برای پاسخ به این سوال اول باید مشخص کنیم که برای موفقیت در سئو چه کار هایی لازمه تا اطمینان داشته باشیم تلاش های ما نتیجه بده. برای اینکار باید استراتژی مشخصی رو در نظر بگیریم. باید هدف داشته باشیم و KPIs (مخفف A Key Performance Indicator) مشخصی رو داشته باشیم. KPIs در معنای لغوی یعنی شاخص کلیدی عملکرد.

چقدر زمان میبره تا سئو جواب بده

  • هدف: نتیجه نهایی که میخوایم به اون برسیم
  • KPIs: معیار هایی که پیشرفت در جهت اهدافمون رو به ما نشون میدن

این دو معیار اصلی موفقیت ما هستن و نتیجه تلاش های مارو مشخص میکنن. اگه بخوایم یه مثال عملی رو برای هر کدوم بزنیم میتونیم به دو مورد پایین اشاره کنیم:

  • هدف: در طی یک دوره 12 ماهه به درآمد چند برابری برسیم.
  • KPIs: بالا رفتن تعداد بازدید, بالا رفتن ورودی از طریق گوگل و رشد رتبه بندی ها در نتایج رو مشاهده کنیم.

باید این نکته رو توجه داشته باشید که اهداف خودتون رو واقع گرایانه تعیین کنید. در این آموزش قراره تعیین کنیم که چقدر زمان میبره که نتایج رو در KPIs ببینیم.

چقدر زمان میبره تا سئو در سایت ما جواب بده

ما باید انتظار داشته باشیم که بعد از 6 ماه تا یک سال نتایج سئو در سایت خودمون رو مشاهده کنیم. منظور از نتایج افزایش ترافیک ارگانیک ورودی به سایت و همچنین افزایش درآمد هست. منظور از ترافیک ارگانیک کاربرانی هستن که از طریق نتایج جست و جو وارد سایت ما میشن. البته این زمان نتیجه گیری به معنی رسیدن به تمامی اهداف ما نیست, فقط معیاری هست برای پیشرفت در کسب و کار و شروع به درآمد.

بزن بریم!  شروع به یادگیری سئو

اینکه بخوایم در مورد همه سایت ها یک بازه زمانی مشخص رو تعیین کنیم اشتباه و غیرممکنه. برای هر کسب و کار با توجه به شرایط و تلاشی که کرده انتظار مشخصی وجود داره. یک سئو کار با توجه به تجزیه و تحلیل خودش میتونه بهترین حدس رو از زمان نتیجه گیری اون سایت داشته باشه.

این واقعیت که سئو زمان میبره کاملا درسته و عملا اثبات شده هست. اگه شما هم جای گوگل بودید قطعا سایتی که کمتر از چند ماه اعتبار داره رو در نتایج اولیه قرار نمیداد. در صورتی که استراتژی درستی داشته باشیم و محتوای خوبی رو به صورت منظم در سایتمون منتشر کنیم بین 6 تا 12 ماه بعد از شروع کار باید نتیجه لازم رو بگیریم.

عواملی که تعیین میکنن چند هفته بعد از سئو سایتمون رتبه میگیره

برای کمک به شما و درک صحیح تر از این سوال که چقدر زمان میبره تا سئو در سایت ما جواب بده, بیاید نگاهی بندازیم به عوامل تعیین کننده در این زمینه:

    1. تاریخچه وب سایت ما

      اینکه ما روی دامنه جدید کار میکنیم یا نه یکی از مهم ترین عوامل در تعیین جایگاه ما در شروع کار هست. با توجه به اینکه دامنه های تازه ثبت شده هنوز محتوایی رو ایجاد نکردن و همچنین بک لینک از سایت های دیگه ندارن, زمان بیشتری رو برای موفقیت احتیاج دارن.
      این در حالیه که دامنه ای که از قبل تاسیس شده کار های زیادی روی اون صورت گرفته و حداقل چند لینک رو برای خودش کسب کرده. دامنه ای که کاملا جدید هست باید انتظار داشته باشه که بجای 6 تا 12 ماه, نتایج خودش رو بین 9 تا 12 ماه بگیره. یعنی حداقل باید 9 ماه برای دیدن نتایج صبر کنه.

      البته باید به این نکته هم توجه کرد که داشتن دامنه ای که از قبل وجود داشته الزاما باعث نتیجه گیری سریع تر نمیشه. اگه این دامنه قبلا پنالتی شده باشه برای انتخاب مناسب نیست. همچنین اگر تحت تاثیر آپدیت الگوریتم های گوگل رتبه خودش رو از دست داده باشه اصلا برای کار مناسب نیست. پیشنهاد میکنیم اگه هنوز دامنه خودتون رو انتخاب نکردید آموزش انتخاب دامنه مناسب برای سئو رو مطالعه کنید.

      به دست آوردن تاریخچه سایت

      وقتی که میخواید یک دامنه جدید رو در یک پروژه جدید انتخاب کنید خیلی خوبه که تاریخچه اون رو بررسی کنید. برای این کار میتونید از سایت آرشیو استفاده کنید. این سایت در بازه های زمانی مختلف صفحه اصلی سایت هارو ذخیره میکنه. برای مثال در تصویر پایین میتونید تصویر سایت دیجی کالا در 8 مارچ 2011 رو ببینید.

      چقدر زمان میبره تا سئو جواب بدهبا استفاده از این ابزار میتونید تاریخچه دامنه خودتون رو بررسی کنید. حتما چک کنید که این دامنه قبل شما میزبان چه سایتی و با چه موضوعی بوده. اگه برای مثال این دامنه قبلا برای آموزش زبان انگلیسی بوده و شما میخواید به عنوان سایت فروشگاهی ازش استفاده کنید کار سختی خواهید داشت.

      سایت هایی که به هر دلیلی از نظر موتور های جست و جو گر مشکل داشتن کار سختی دارن. در صورتی که دوباره شروع به فعالیت میکنن باید حداقل انتظار 1 ساله برای جبران خسارت وارد شده داشته باشن.

      با توجه به سابقه قبلی 2 الی 3 ساله سایت (در صورت داشتن سابقه فعالیت) میشه زمان نتیجه گیری اون رو حدس زد. البته که این نتیجه گیری باید همزمان با آپدیت ها و بروز بودن خود سایت باشه.

    2. رقابت بین سایت ها

      نتایج در صورتی که کلمات رقابت کمی داشته باشن خیلی سریع تر اتفاق میوفته. برای مثال اگه سایت ما تازه کار هست نباید انتظار داشته باشیم روی کلمه طراحی سایت در صفحه 1 قرار بگیریم! پس در شروع کار با هدف قرار دادن کلمات کلیدی با عبارت بیشتر و طولانی تر میتونیم نتایج بهتری بگیریم. در این مثال میتونیم بجای کلمه کلیدی طراحی سایت روی طراحی سایت کتابفروشی و … سرمایه گذاری کنیم. در نتیجه با توجه به رقابت کمتر شانس بیشتری برای قرار گرفتن توی نتایج جست و جو داریم.

      برای کلمات کلیدی که کم رقابت هستن میتونیم توی 3 الی 6 ماه اول انتظار گرفتن نتایج خوب رو داشته باشیم. همچنین با کسب رتبه در این کلمات شانس خودمون رو برای رتبه گرفتن در کلمات سخت بالاتر میبریم.

    3. زمان رسیدگی به سایت

      ما نمیتونیم تاریخچه یه سایت یا رقابت توی کسب و کارمون رو کنترل کنیم. اما میتونیم کنترل کنیم که چقدر زمان و انرژی رو برای یه سایت در نظر بگیریم. این مورد نقش اساسی در گرفتن نتایج دارد. هر چقدر که زمان و انرژی بیشتری رو برای سئو سایتمون بذاریم معمولا نتایج بهتری میگیریم.

      مهم ترین مزیت توی این مورد زمان هست. این رو توی یک مثال با هم بررسی میکنیم:

      دو وب سایت که کار آموزش غواصی رو دارن با هم دیگه شروع به کار میکنن. همچنین کلمات کلیدی هدف هر دو سایت یکسان هست. هر دو این سایت ها میدونن که برای موفقیت  در سئو به سه عامل سئو تکنیکال, محتوای درست و لینک سازی احتیاج هست. همچنین هر دو این سایت ها از متخصص سئو استفاده میکنن. اما وب سایت اول هر هفته 5 روز زمان برای سئو میگذاره ولی وب سایت دوم فقط 2 روز رو به سئو اختصاص داده.

      پس طبیعیه که وب سایت اول نتایج بهتری رو بگیره و مدت زمان کمتری رو برای نتیجه گرفتن احتیاج داشته باشه.

حالا که عوامل مهم برای جواب سوالمون رو بررسی کردیم بیاید به 3 عامل اساسی برای موفقیت در سئو توجه کنیم. این 3 عامل نه تنها روی موفقیت کلی ما در کسب و کار اینترنتیمون نقش دارن بلکه میتونن باعث بشن زمان کمتری رو در انتظار نتایج بمونیم.

سئو تکنیکال

قبل از هر چیزی باید مشکلات فنی داخل سایت خودمون رو برطرف کنیم. این مشکلات میتونن شامل مواردی مثل:

  • خزیدن ربات ها در سایت ما
  • ایندکس شدن محتوا
  • نقشه سایت
  • فایل robots.txt
  • سرعت سایت
  • آپ تایم مناسب
  • عدم وجود محتوای تکراری
  • صحیح بودن آدرس
  • داشتن SSL
  • قالب سبک و حرفه ای
  • ریسپانسیو بودن
  • و موارد دیگه

باشن. برخی از این موارد اهمیت بیشتر نسبت به دیگری دارن. به هر حال اگه میخواید سایت موفقی داشته باشید پیشنهاد میشه که تمامی مشکلات فنی خودتون رو رفع کنید.

برای بررسی مشکلات فنی سایت خودتون میتونید از افزونه WooRank برای مرورگر کروم استفاده کنید. این افزونه وب سایت شما رو به صورت کامل بررسی میکنه و نمره ای بین 1 تا 100 رو به اون میده. همچنین اشکالات سایت شمارو در قالب ارور بهتون میگه. سعی کنید تا جای ممکن نمره خودتون رو بالا ببرید.

البته که سئو تکنیکال به تنهایی چیزی رو عوض نمیکنه اما کمکتون میکنه که بهتر رشد کنید. اون رو به عنوان یک اهرم برای حذف ترمز سئو در نظر بگیرید.

محتوا

احتمالا بار ها در سئو فار یا جاهای دیگه شنیدید که محتوا پادشاه هست. واقعیت اینه که محتوا همچنان در سال 2021 یکی از 3 عامل اصلی موفقیت در سئو حساب میشه. اهمیت محتوا نه تنها کم نشده که روز به روز بیشتر از قبل میشه.

چقدر زمان میبره تا سئو جواب بدههدف گوگل اینه که بهترین محتوا رو در نتایج خودش نشون بده تا کاربران به جواب خودشون برسن. پس چرا باید محتوای ضعیف در رتبه بندی جایی داشته باشن؟

این خیلی مهمه که سعی کنید برای سایت خودتون محتوای تازه و هدفمند درست کنید. سعی کنید درباره موضوعات کسب و کار خودتون بنویسید و آموزش های زیادی رو در سایتتون منتشر کنید. البته یک پیشنهاد خوب اینه که قبل از اقدام برای انتشار محتوا, محتوا های موجود رو بررسی کنید. شما میتونید با خوندن محتوا هایی که در اون موضوع از قبل وجود داشتن چیز های زیادی یاد بگیرید. برای مثال اگه در یک کلمه کلیدی تمام مقاله ها در صفحه اول نتایج بین 1000 تا 1500 کلمه هستن سعی کنید یک مقاله جامع تر بنویسید. همچنین با ابزار هایی مثل moz.com بررسی کنید که رقیبان شما چه لینک سازی برای این مقاله ها انجام دادن.

محتوای بی کیفیت و یا حتی متوسط میتونه روی زمان جواب دادن سئو و رتبه گرفتن شما تاثیر بذاره. این در حالیه که محتوای عالی میتونه به نتیجه گیری و رتبه گرفتن شما سرعت ببخشه.

سئو خارجی

در کنار سئو فنی و محتوا, لینک هایی که به سایت ما داده میشن هم از مهم ترین عوامل در نتیجه گیری ما هستن. در واقع سئو خارجی نشونه اعتماد و محبوبیت سایت ما هست. به این معنی که محتوای ما اونقدر خوب هست که دیگران سایت مارو به هم پیشنهاد میکنن و به ما لینک میدن.

باید دقت کنید که به ندرت راه کوتاهی برای دریافت بک لینک های طبیعی و با کیفیت در زمان کم وجود داره. ایجاد محتوای لینک پذیر فقط با ساختن محتوای عالی و با گذاشتن زمان ممکن هست. وقتی که فاصله زیادی با رقیبان خودتون داشته باشید رسیدن به اون ها ممکنه زمان خیلی زیادی ازتون بگیره.

باید توجه کنید که ارزش لینک ها با هم برابر نیست و لینک های با کیفیت بالا میتونن نتیجه خیلی بهتری رو برای سئو به شما بدن.

نظر گوگل راجب اینکه چقدر زمان میبره تا سئو جواب بده

برای جواب این سوال سراغ Maile Ohye از شرکت گوگل میریم که توصیه های خوبی رو برای وبستر ها و مدیران کسب و کار ها داره. در این گفت و گو Maile بیان میکنه که در اکثر مواقع سئو کار ها بین 4 ماه تا 1 سال زمان نیاز دارن. در این زمان اون ها میتونن به کسب و کار شما کمک کنن. در این پروسه ابتدا پیشرفت های اولیه حاصل میشه. بعد از اون میتونید تاثیرات بزرگی رو در کسب و کار خودتون مشاهده کنید.

نکات نهایی

بعد از اینکه استراتژی خودتون رو تعیین کردید و تولید محتوا شروع شد هیچ وقت نظارت روی سایت رو فراموش نکنید. سئو یک روش یک بار مصرف نیست و یک کار پیوسته هست. در یک تعبیر زیبا سئو به معنی انجام کار های معمولی به صورت مستمر هست. پس حتما در کار خودتون استمرار داشته باشید و نتایج خودتون رو ارزیابی کنید.

بزن بریم!  آموزش رایگان 0 تا 100 سئو