مقدمه ای برای دسترسی و سئو محتوا

دسترسی و سئو محتوا

زمان مطالعه: 13 دقیقه

به سه شنبه سئو فار خوش آمدید. محقق این مقاله (Cooper Hollmaier) به شما یاد می دهد که قابلیت دسترسی محتوا و سئو به صورت همزمان با هم هماهنگ هستند. در این آموزش شما را با معنای بهینه سازی محتوا به شکلی که برای همه قابل دسترسی باشد آشنا می کند. همچنین از طریق دانسته ها و آموزش های متداول و مرتبط با کسب و کارهای اینترنتی, وب سایت ها را بهینه و برای همه قابل دسترسی می کند. در آخر این آموزش درباره برخی از تاثیرات عمده‌ای که این بهینه سازی می تواند روی کسب و کار ما داشته باشد صحبت می کنیم.

امروز قرار است در مورد بهینه سازی و سئو محتوا باهم صحبت کنیم. بهینه سازی نه فقط برای کاربران تخصصی و حرفه ای بلکه برای تمام مخاطبان و وب مستر ها جذاب است و اهمیت زیادی دارد.

Cooper Hollmaier محقق این مقاله از سال ۲۰۱۶ مشغول به کار سئو بوده و از همان زمان شروع به کار در شرکت های کوچک و فروشگاه‌های اینترنتی محلی و خرد کرده است. او جذابیت سئو برای کسب و کارهای اینترنتی را درک کرده است و از آن زمان تا کنون به این کار مشغول بوده است. Cooper هم اکنون در یک تیم داخلی, کار سئو فنی را برای یک شرکت بزرگ تجارت الکترونیک انجام می دهد.

رابطه بین سئو و دسترسی محتوا

اگر شما هم مثل من فکر کنید این مسئله را درک خواهید کرد که سئو مفهوم بیشتری از بهینه سازی یک صفحه دارد. به طور کلی سئو برای پاسخگویی به نیازهای جستجوگران ساخته شده است. در صورتی که طرفدار سئو و یادگیری نکات آموزشی آن باشید این مقاله می تواند برای شما بسیار جذاب باشد. مهم نیست که برای اولین بار است که اقدام به یادگیری سئو می کنید و یا یک سئوکار حرفه ای هستید. در هر صورت در پایان این آموزش به این نکته پی می برید که ما باید محتوایی را که در حال تولید آن هستیم بهینه و قابل دسترس برای تمامی کاربران کنیم. به عبارت دیگر باید مطمئن شویم که محتوای ما به درستی و برای همه در نتایج جستجو نمایش داده می شود.

دسترسی و سئو

هر کسی که سئو فنی انجام می دهد احتمالاً در هر صفحه به مواردی مانند تگ های H1,  اندازه پاراگراف ها, تگ عنوان و … توجه می‌کند. اکنون بیشتر اوقات می گوییم که کار ما این است که محتوایی قابل دسترس برای همه تولید کنیم. به این معنا که اطمینان حاصل کنیم محتوایی که تولید میکنیم و همه چیزی که برای کاربران طراحی می کنیم دیده, خواننده و سپس بازنشر می شود.

بهینه سازی برای همه، نه فقط ربات ها

آیا تا به حال فکر کردید که ممکن است مخاطبان بیشتری برای محتوای شما وجود داشته باشند؟ این آموزش به چیزی فراتر از تولید محتوا برای ربات های گوگل اشاره می کند. ما به محتوایی نیاز داریم که فقط برای موتور های جستجوگر بهینه نشده باشد. ما باید به کاربران یعنی افرادی که محتوای ما را مطالعه می کنند و با آن درگیر می شوند فکر کنیم.

سئو و بهینه سازی محتوا
اگر فقط محتوای خود را برای ربات ها بهینه سازی کنیم شبیه به شخصی که در تصویر اول مشخص است می شود. می‌توانیم این شخص را در مرکز تصویر ببینیم. اما نمی توانیم افرادی که اطراف آن هستند را مشاهده کنیم زیرا در تاریکی قرار دارند. کاری که در این قسمت می خواهیم انجام دهیم این است که به گروه بزرگتری از مردم فکر کنیم.

ما میخواهیم کانون توجه فقط برای عده خاصی از کاربران را از بین ببریم و به تمام کاربران باهر خصوصیتی اجازه دهیم که محتوای ما را ببینند و آن را درک کنند. در نتیجه این کار همه فرصتی برای مطالعه, تعامل و لذت بردن از محتوای که ما تولید می‌کنیم خواهند داشت. در حالی که به ساخت یک محصول, سرویس و یا ایجاد یک تجربه جدید فکر می کنید, به این فکر کنید که فقط ربات جستجوگر نیست که محتوای ما را میبینند. این نکته بخش مهمی از سئو محتوا در سال ۲۰۲۱ را تشکیل می دهد.

تعامل مردم با محتوای شما چگونه است؟

همچنان به این فکر کنید که آیا کاربران دیگر می توانند با محتوای شما ارتباط برقرار کنند یا خیر. همچنین از خودتان سوال کنید که آیا آنها می توانند با محتوای شما درگیر شوند یا خیر. اگر پاسخ این سوالات منفی است, مشکلاتی را در محتوای خود دارید که باید برطرف کنید. در این آموزش می توانم چند نکته درباره چگونگی حل این مسئله را به شما بگویم. وقتی که محتوایی را برای سایت و یا برای بازاریابی دیجیتال خودتان طراحی می کنید باید سه مورد زیر در آن وجود داشته باشد. فرقی نمی کند که محتوای شما به صورت آفلاین باشد و یا در فضای اینترنت منتشر شود.

محتوا باید 1.قابل درک، 2.قابل اجرا و 3.قوی باشد

از خودتان این سوال را بپرسید که آیا محتوای شما قابل درک است یا خیر. همچنین آیا این محتوا قابل مشاهده و درک توسط کاربران تخصصی تجارت من هست یا خیر. آیا این محتوا که در سایت من نوشته شده قابل اجرا و پیاده سازی در واقعیت است؟ آیا کاربران میتوانند کاری مفید با آن انجام بدهند؟ آیا من مطالب خودم را در سطح مخاطبان خود می نویسم یا آنها را به روشی توضیح می دهم که فقط کسانی که دانشی در سطح دکترا دارند می توانند درک کنند. آیا محتوایی که من نوشته ام قوی است و آن چیزی که من میسازم در چندین قالب قلم اندازه و … در دسترس است؟ بنابراین صرف نظر از اینکه کاربران من چه کسانی هستند باید قادر به درک آنچه که من برای آنها می نویسم باشند.

بزن بریم!  8 نکته برای استخدام بهترین سئوکار

هر سه موردی که گفته شد از اصول مهم در محتوا نویسی هستند. این دستورالعمل ها را کنسرسیوم وب (Web Consortium) به ما داده است. شما باید هر زمان که محتوای جدیدی می نویسید و یا حتی محتوا های قبلی خود را اصلاح می کنید این موارد را در آن لحاظ کنید.

ائتلاف وب جهان‌گستر یا کنسرسیوم وب جهان‌گستر (World Wide Web Consortium یا W3C) کنسرسیومی (ائتلاف چندین شرکت به صورت هماهنگ و دارای هدف یکسان) است که استانداردهای نرم‌افزاری (یا «پیشنهادها(Recommendations)» آنطور که خودشان این استانداردها را می‌نامند) لازم را برای وب جهانگستر تولید می‌کند.

منبع: ویکی پدیا

دسترسی و سئو

اهمیت تعامل کاربران با محتوا

در اینجا دو مثال زده شده تا اهمیت تعامل کاربران با محتوا را دریابیم. مثال اول درباره یک لیست پخش موزیک صحبت می کند. مثال دوم درباره یک منو برای یک رستوران محلی است. اگر ما در رستوران خود منو را به صورت دیجیتال و به صورت چاپی در انواع فرمت چاپ نکنیم دچار مشکل خواهیم شد. همچنین اگر لیست پخش موزیک را همزمان در سایت و به صورت چاپی ارائه ندهیم دچار همین مشکل خواهیم شد. برای مثال فردی که برای خواندن به صفحه خوان یا بریل احتیاج دارد برای درک و مطالعه منوی ما دچار مشکل خواهد شد. در نتیجه محتوای ما به اصطلاح در تاریکی مانده و ارتباط خود با کاربران را از دست خواهد داد.

نتیجه مثال های بالا این است که عده زیادی قادر به مطالعه محتوای ما نخواهند بود. در مثال منوی رستوران اگر ندانیم مشتریان ما چه پیشنهادی و چه سفارشی دارند نمی توانیم به آنها سرویس ارائه دهیم. بنابراین مهم است که اطمینان حاصل کنیم محتوای ما و تمام چیزهایی که تولید و طراحی می کنیم و همچنین محتوای که در حال ویرایش آن هستیم قابل درک قابل اجرا و قوی باشد.

انواع معلولیت در خواندن محتوا

وقتی از معلولیت صحبت می کنیم چه چیزهایی به یاد شما می آید؟ شاید به یاد یکی از اعضای مسن خانواده خود بیفتید که برای راه رفتن به عصا احتیاج دارد. حتی ممکن است به دوست خود فکر کنید که در خواندن کلمات سخت مشکل دارد و وقتی در کلاس ریاضی امتحان دارید مضطرب می شود. در اینجا ما فقط درباره دو نوع معلولیت صحبت کردیم. ناتوانی در ساختار بدن برای شخصی که با عصا راه میرود و ناتوانی یادگیری برای کسی که در کلاس ریاضی و امتحان آن استرس می گیرد.

دسترسی و سئویک دسته دیگر از معلولیت وجود دارد که من هم تا چند وقت پیش در مورد آن اطلاعاتی نگرفته بودم و از آن چیزی نمی دانستم. این مورد از معلولیت ممکن است شامل نابینایی, کم بینایی و یا ناشنوایی باشد. برای مثال تصویری که در بالا مشاهده می کنید با رنگ های آبی و مشکی, ممکن است در دسترس افراد با کم بینایی یا کوررنگی نباشد. به همین دلیل مهم است که ما در زیر نویس آن متن مناسب و واضحی را برای  توصیف تصویر نوشته باشیم. این کارهای شاید جزئی باعث می شود که محتوای ما در دسترس افراد بیشتری باشد.

انواع معلولیت در خواندن محتوا

معلولیت های شنیداری, شناختی, اضطراب, خلق و خوی و تشنج از انواع مختلف معلولیت می باشند. این معلولیت هایی که نام بردیم انواع مختلفی هستند اما به صورت جامع بحث ما را پوشش نمی دهند. انواع مختلفی از معلولیت وجود دارد که بسیاری از آنها برای من و شما قابل درک نیستند. افراد ممکن است در زندگی خود از ناتوانی رنج ببرند که ما از آن اطلاعی نداریم.

بنابراین باز هم بحث اولیه خود میرسیم. مهم است که تشخیص دهیم باید محتوای خود را برای تمامی افراد جامعه بهینه سازی کنیم نه فقط برای ربات های جستجوگر. ما باید اطمینان حاصل کنیم که مردم واقعاً بتوانند محتوای ما را بخوانند و با آن درگیر شوند.

ممکن است سوال کنید که این مسئله چه ارتباطی با دنیای ما به عنوان یک سئوکار دارد؟ پاسخ این است که شباهت های زیادی بین این کار و فلسفه بهینه سازی در سئو وجود دارد. من در این مقاله سعی کردم که سئو و دسترسی محتوا را در کنار هم قرار دهم.

در این قسمت میخواهیم به دیدگاه های غلط درباره سئو و دسترسی محتوا بپردازیم:

  1. بهینه سازی و سئو تأثیر کمی دارد

    معمولاً افراد اعتقاد دارند که بهینه سازی و سئو فقط روی گروه کوچکی از کاربران تاثیر می گذارد. ما این موضوع را از جهت های مختلفی بررسی کردیم و کاملاً برخلاف این دیدگاه فکر می‌کنیم. آیا موافق هستید که اگر من محتوایی را در یک صفحه بنویسم و منتشر کنم تمام کاربران من می توانند آن محتوا را ببینند. واقعیت این است که از هر پنج نفر ۱ نفر با نوع خاصی از معلولیت روبروست. در نتیجه بسیاری از کاربران من با معلولیت روبرو هستند. در صورتی که سایت پرمخاطبی را داشته باشید این عدد بسیار بزرگ خواهد بود.

    پس اگر از من بپرسید میگویم که این مورد مشکل کوچکی نیست. اگر کاری برای او انجام بدهم برای مثال برچسب عنوان بنویسم, توضیحات متا را تکمیل کنم, از تگ H1 به روش خاصی استفاده کنم و … ممکن است تنها به ربات های جستجوگر کمک کنم. اما من به عنوان یک سئو کار باید کمک کنم که کاربران من به خوبی با محتوای من ارتباط برقرار کنند. برای مثال باید به کسانی که قصد دارند یک کمپین تبلیغاتی را انجام دهند کمک کنم که ایمیل های بهتری ارسال کنند. اگر گروهی قصد دارند که تبلیغات کلیکی را انجام دهند باید سعی کنم که صفحه ای بهتر را برای رفتن بعد از کلیک داشته باشند.

    بنابراین این موضوع که بگوییم سئو و بهینه‌سازی اهمیت کمی دارند کاملاً اشتباه است. تاثیر بهینه سازی بروی کاربران ما بیشتر از چیزی است که فکر می کنیم.

  2. عدم دسترسی یک مشکل کوتاه مدت است

    در مثالی که از منو رستوران یا لیست‌ پخش موزیک زدیم توانایی ارسال سفارش و یا خواندن لیست پخش موزیک وجود نداشت. این مشکل به هیچ عنوان کوتاه مدت نبود زیرا هر بار که با آن سایت برای پخش موزیک یا به رستوران برای سفارش غذا می‌رفتیم در صورت وجود مشکل این اتفاق می افتاد.

    ما باید کار دسترسی به محتوا را به صورت مداوم ادامه دهیم و به تکامل شیوه های ارائه محتوای خود دست پیدا کنیم. انجام کار سئو مثل بازی با جمع کردن صفر هاست. به این معنی که همیشه ادامه دارد و هیچگاه بهینه سازی و سئو تمام نخواهد شد. ما می دانیم که جهان همیشه در حال تغییر است. همچنین الگوریتم های جستجو به صورت مداوم در حال تغییر هستند. این تغییرات نشان دهنده این است که رفتار کاربران در فضای اینترنت و در مواجهه با کسب و کارهای اینترنتی در حال تغییر است.

    بنابراین بسیار مهم است که ما همیشه در بالاترین کیفیت کار در سئو باقی بمانیم. همچنین مطمئن شویم که اگر در جایی کار میکنیم کسب و کار ما ارزش سئو را درک می کند و پیشرفت خود را به چشم می بیند. بنابراین ما با انجام این کار هیچ وقت از رقبای خود عقب نمی افتیم و به کاربرانی که ممکن است متوجه وجود آنها نباشیم آسیب نمی رسانیم.

  3. در پایان نگران بهینه سازی باشید

    وقتی که ما کار را شروع می کنیم ممکن است این مطلب را زیاد بشنویم که مشکلات سئو و بهینه سازی آن را در آخر کار حل کنید. این در حالی است که بهینه سازی سایت از تمامی مواردی که ما در کسب و کار اینترنتی خود انجام می‌دهیم مهمتر است.

    برای مثال صحبت های یک مشتری از این قرار است: سلام من یک وب سایت دارم و آن را طراحی کردم. می خواهم آن را بازبینی کنیم و برای رفع مشکلات آن کارهایی انجام دهیم تا وب سایت بهینه شود. همیشه به این نکته توجه کنید بهینه سازی سایت در ابتدای کار سریع تر, ارزان تر و آسانتر از انجام آن در پایان کار است. حتماً با این موضوع موافق هستید که اگر ما محتوای را برای کاربران خودمان بهینه کنیم, بسیار ساده و موثر است. اگر بعد از نوشتن چنین محتوایی سعی در بهینه سازی آن داشته باشید, متوجه خواهید شد که محتوا سئو شده به نظر می رسد. پس همواره سعی کنید که در ابتدا محتوای خود را برای کاربران خودتان بهینه کنید تا در نتیجه وب سایت شما بهینه شود. هدف سئو دقیقاً تولید محتوای بهتر برای کاربران است تا بتوانیم بیشترین کمک ممکن را به آنها انجام دهیم.

  4. هزینه سئو بسیار زیاد است

    می‌دانید که چه زمانی هزینه زیادی را متحمل می شوید؟ بعد از آغاز کار و ادامه روند خود متوجه خواهید شد که کارهایی که مربوط به کسب و کار شما می باشند می توانند هزینه های زیادی را برای تجارت شما به همراه داشته باشند.

    اما باید دقت کنید که سئو و مجازات هایی که در نتیجه آن ممکن است رخ بدهد می تواند بسیار بدتر باشد. اگر از راه میانبر استفاده کنید, اگر وقت نگذارید و فکر نکنید که کاربر شما به چه چیزهایی احتیاج دارد, همچنین به این فکر نکنید چگونه یک محتوا را هم برای کاربران و هم برای موتور جستجوگر تولید کنید, این مجازات ها شامل شما خواهند شد. راه حل این است که از ابتدای کار آن را درست انجام دهید و به طور مداوم به این روش ادامه دهید.

    در بیشتر موارد اگر این کار را به درستی انجام دهید تاثیر بسیار زیادی روی مخاطبان شما دارد. این مشکل به هیچ عنوان کوتاه مدت نیست و برای حل آن باید تا آخر روند خوب و اصولی را انجام دهید. انجام صحیح این کارها در مقایسه با انجام اشتباه آن واقعاً هزینه زیادی ندارد. اما در بیشتر موارد متاسفانه این کارها مورد توجه قرار نمی گیرد, زیرا اخلاقی, صادقانه و کاملاً اصولی است.

  5. سئو اصولی بی فایده است

    در بحث بهینه سازی در بسیاری از موارد اصولی که قرار است رعایت کنیم برای کاربران عادی قابل مشاهده نیست. آنها در جریان کارهایی که برای تعامل افراد معلول با محتوای خود انجام میدهیم قرار نمی گیرند. اما همیشه بهتر است که محتوای ما برای تمامی کاربران درست و در حد نیاز قابل مشاهده باشد.

    برای سئو می‌دانیم که انجام آن از نوع کلاه سیاه بسیار بد و برای کسب و کار ما مضر است. برای مثال پر کردن بیش از حد کلمات کلیدی در صفحه ارزش محتوای شما را از بین می‌برد. یا اگر در صفحه لینک های وجود داشته باشند که مربوط به ما نیستند و یا ارزش بسیار کمی دارند. این کارها بیشتر شبیه حواس‌پرتی می ماند تا انجام کار درست برای بهینه سازی سایت. بنابراین همیشه سعی کنید که سئو اصولی را انجام دهید و به کارهای خود به شکل بلند مدت فکر کنید.

تاثیر سئو و بهینه سازی محتوا

سئو و بهینه سازی محتوادر این قسمت می خواهیم بررسی کنیم که انجام سئو و بهینه سازی محتوا چه تاثیراتی دارد و همچنین  بررسی کنیم که آیا روش کار جستجوگرها مطابق با روشهای بهینه سازی ما هستند یا خیر.

1. غیر ممکن را ممکن می کند!

از همه مهم‌تر این است که کار بهینه سازی, محتوا را برای افراد معلول قابل مشاهده می کند. این کار در ابتدا یک امر غیر ممکن به نظر می رسید.

2. به کسب و کار ها کمک می کند

شما به عنوان یک مدیر کسب و کار و یا به عنوان شخصی که کسب و کارهای اینترنتی را بهینه سازی می کنید و یا حتی کسی که فقط می خواهد وارد کار سئو شود این درک عمومی را خواهید داشت:

اگر سایتی درست کنید که برای همه قابل دسترسی باشد بسیار مفید است و مردم به خاطر آن از شما تشکر خواهند کرد. کاربران شما خواهند گفت که این شرکت یا این فرد به همه افراد و گروه متنوعی از توانایی ها اهمیت می دهد. همچنین یک تجربه بسیار خوب و بادوام را برای مشتریان خود خواهید ساخت. وقتی شروع به انجام کارهایی مثل بهینه‌سازی متن, نوشتن عنوان های جذاب, قابل دسترس بودن محتوا و کارهای این چنینی می کنید متوجه خواهید شد که سایتی که ایجاد کردید ماندگارتر خواهد شد.

دسترسی و سئو محتوا

3. مقاوم در برابر تغییر الگوریتم ها

همچنین با انجام این کار های اصولی دقیقاً در جایی که بسیاری از وب مستر ها کارهای کوتاه مدت را در پیش گرفته اند, می توانید کمتر تحت تاثیر تغییرات الگوریتم‌های جستجو قرار بگیرید. من مطمئن هستم که شما در آینده عاشق این روش تولید محتوا خواهید شد. این روش به سئو سایت شما کمک زیادی خواهد کرد و قرار است مخاطبان بیشتری را برای شما به وجود بیاورد. شما اکنون کانون توجه خود را فقط بر روی ربات های جستجوگر قرار نداده اید و قصد دارید که کل مخاطبان خودتان را در مقابل خود مشاهده کنید. نتیجه این کارها ایجاد مخاطبان بیشتر برای کسب و کار و در نتیجه درآمد بیشتر می باشد.

اگر این کار را انجام دهید و شروع به تولید محتوایی قابل دسترس برای همه بکنید به این معناست که قبل از هر چیزی به فکر بهینه‌سازی در سایت خود هستید. در این وب سایت قرار نیست مردم از سایت شما شکایت داشته باشند. آنها از عدم دسترسی به وب سایت شما ناراحت نخواهند بود, زیرا چنین چیزی در سایت شما وجود نخواهد داشت. این سایت برای همه افراد قابل دسترسی خواهد بود.

4. به خانواده و دوستان افراد کمک می کند

هنگام انجام کار دسترسی محتوا ممکن است به این فکر کنید آیا وب سایت من با این روش بازاریابی می تواند توسط افراد دیده شود؟ همچنین افراد مختلف می توانند از محتوای من استفاده ببرند یا خیر؟ آیا سایت من می تواند به خانواده و دوستانی که دارای افراد معلول هستند کمک کند؟ جواب تمام این سوالات بله هست. این کار بازدید معلولین از سایت شما را امکان‌پذیر می‌کند. در نتیجه زندگی آنها مستقل تر شده و اندکی از این بار از دوش خانواده و دوستان آنها برداشته می شود.

این کار همچنین به شما اجازه می دهد که به عنوان یک متخصص یا به عنوان یک سئوکار فرصتی را برای تعامل با افراد با دیدگاه های متنوع تر داشته باشید. در نتیجه یادگیری بیشتر, تجربه جالب تر و غنی تری را خواهید داشت.

همانطور که مشاهده کردید دسترسی و سئو محتوا بسیار نزدیک به همدیگر هستند. بسیار مهم است که ما ذهنیت خودمان را از تفکر فقط درباره بهینه سازی برای ربات ها تغییر دهیم. حال سوال این است که چگونه می توانم گوگل را وادار به دیدن این مسائل کنم؟ پاسخ بسیار ساده است; ابتدا به فکر کاربران خود باشید و امکاناتی که موتور های جستجوگر و همچنین ابزار هایی که به صورت رایگان وجود دارند استفاده کنید تا در نتیجه تاثیر زیادی را بر روی کاربران و زندگی روزمره آنها بگذارید.

نتیجه نهایی

حال این سوال پیش می آید که با این اطلاعاتی که در این آموزش یاد گرفتم چه کاری را می‌توانم انجام بدهم؟ شما می توانید یاد بگیرید و آموزش های موجود را در کار خود امتحان کنید. به این معنی که صفحات واقعی خودتان را بهینه سازی کنید و بعد از انجام این کار شروع به درک چگونگی تولید محتوایی قابل مشاهده و قابل دسترس کنید.

ممنون از اینکه امروز مدتی را با آموزش من سپری کردید و در مورد سئو و قابلیت دسترسی محتوا مطالعه کردید. امیدوارم که این مقاله آموزشی دیدگاه شما را تغییر دهد و ایده‌های گسترده‌ترین را به شما بدهد. امیدوارم بتوانید با دسترسی و سئو محتوا تجارت شخصی خود را متحول کنید و بر زندگی روزمره مردم تاثیر گذار باشید.