شروع به یادگیری سئو

شروع یادگیری سئو

زمان مطالعه: 7 دقیقه

در این مقاله قرار است راجع به اینکه سئو چیست و باید آن را از کجا شروع کنیم صحبت کنیم. خیلی از کاربران بعد از طراحی وب سایت خود و شروع کسب و کار اینترنتی, نمیدانند که سئو سایت خودشان را باید از کجا شروع کنند. شروع یادگیری سئو بخش گسترده‌ای از آموزش‌ها را شامل می‌شود و از زمانی که سایت به وجود آمده و دامنه برای آن ثبت می‌شود شروع شده و تا بی نهایت ادامه پیدا می کند.

برای یادگیری سئو ممکن است سوالات زیادی را داشته باشید. ممکن است این سوال در ذهن شما وجود داشته باشد که چگونه به شکل اصولی و صحیح آموزش ببینید, در حالی که قبلاً این کار را انجام نداده اید؟ یا اینکه از خودتان بپرسید چقدر برای انجام سئو در سایت سرمایه لازم دارید؟ در پایان این مقاله که کمتر از ۱۰ دقیقه از وقت شما را می‌گیرد یاد خواهید گرفت که سئو را چگونه آغاز کنید و به صورت اصولی ادامه دهید.

سئو چیست؟

سئو مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی برای موتورهای جستجوگر می‌باشد. منظور از سئو استفاده از روشهای غیر اصولی برای فریب موتورهای جستجو نیست! سئو برای کمک به بهبود تجربه کاربری و همچنین رسیدن به رتبه های برتر در نتایج جستجو می باشد.

در نگاهی دیگر سئو تعیین استراتژی برای موفقیت در کسب و کار های اینترنتی است. در این فرآیند بهترین روش ها برای افزایش ترافیک و همچنین افزایش اعتبار صفحات سایت ما اعمال می شوند. برای آشنایی بیشتر با سئو می توانید آموزش سئو چیست را مطالعه کنید.

شروع یادگیری سئو

ما باید وب سایت خود را بر اساس استاندارد هایی که موتورهای جستجو تعیین کرده اند بهینه کنیم. نتیجه بهینه کردن اصولی وب سایت افزایش ترافیک و در نتیجه افزایش فروش می باشد. فاکتورهای زیادی مثل به کار بردن کلمات کلیدی در متن یا لینک سازی در سئو تاثیر گذار است.

یادگیری سئو را از کجا آغاز کنیم؟

تمامی افرادی که به تازگی وب سایت خود را ایجاد می کنند این سوال را دارند که چگونه آن را بهینه کنند. باید توجه کنید که سئو یک فرآیند همیشگی و آرام هست و در صورت دوری از هیجانات می تواند به بهترین شکل جواب دهد. شما باید در ابتدا توانایی غلبه بر هیجانات خود را کسب کنید و سپس به آموزش سئو به شکل اصولی بپردازید. در سئو فار ما در یک آموزش ۱۶ قسمتی تمامی مفاهیم و اصول لازم برای سئو سایت را آموزش دادیم که می توانید از آن استفاده کنید.

گام ۱: افزایش سرعت سایت

در سال ۲۰۲۱ سرعت سایت اهمیت بسیار زیادی برای وبمسترها, مدیران کسب و کار و همچنین کاربرانی که از سایت ما بازدید می کنند دارد. سرعت پایین سایت باعث افزایش نرخ پرش در سایت ما میشود. هنگامی که یک کاربر از طریق نتایج جستجو وارد سایت ما میشود و به نتیجه ای که می خواهد نمی رسد, سایت را میبندد. این کار یک امتیاز منفی را برای سئو سایت ما دارد و به اصطلاح نرخ پرش در سایت ما را بالا میبرد.

بزن بریم!  چقدر زمان میبره تا سئو جواب بده؟

برای دریافت اطلاعات بیشتر و جامع درباره اهمیت سرعت در سایت, پیشنهاد میکنیم آموزش افزایش سرعت سایت رو مطالعه کنید.

گام 2: طراحی رابط کاربری

به تمام عواملی که باعث طراحی المان های یک وب سایت از کوچکترین تا بزرگترین آنها می شود, UI گویند. UI مخفف User Interface design می باشد که معنی لغوی آن طراحی رابط کاربری است. به طور کلی وبسایت ما باید طوری طراحی شود که مورد پسند کاربران در سایت ما باشد. وظیفه کسی که طراحی رابط کاربری را به عهده دارد این است که رضایت کاربران ما را در بازدید از وبسایت و کارکردن با بخش‌های مختلف آن را جلب کند. تمامی مسائلی مانند انتخاب رنگ های اصلی و فرعی برای سایت, تصمیم گیری برای اینکه هر المان در کدام قسمت سایت باشد, طراحی اندازه و استایل اصلی سایت, انتخاب فونت برای نوشته‌ها و عنوان ها و … همگی جزو طراحی رابط کاربری می باشند.

شروع یادگیری سئو

بعد از طراحی رابطه کاربری به بخش هیجان انگیز UX یا تجربه کاربری می رسیم. UX مخفف User Experience design می باشد و بیان می کند که کاربر بعد از رسیدن به صفحات ما چه تجربه ای را از بازدید این صفحات کسب می کند.

طراحی رابط کاربری و همچنین به دست آوردن تجربه کاربری خوب کار بسیار سختی است و فقط افراد متخصص  قادر به طراحی یک سایت با ویژگیهای مثبت که رضایت کاربران را در بر داشته باشد هستند. این حرفه امروزه جایگاه ویژه‌ای را در استارتاپ ها و کسب و کارهای اینترنتی پیدا کرده است و تقریباً در تمامی شرکت های بزرگ حداقل یک طراح رابط کاربری وجود دارد.

گام 3: بهینه سازی و سئو تصاویر سایت

یکی دیگر از مسائل که در شروع یادگیری سئو اهمیت زیادی دارد حجم تصاویر و گذاشتن متن جایگزین تصویر برای آنها می باشد. یک صفحه از سایت ما برای اینکه با سرعت خوبی بارگذاری شود باید حجم مناسبی داشته باشد. در صورتی که صفحات ما دارای تصاویر زیادی باشند, بیشتر حجم آنها را این تصاویر به خودشان اختصاص می‌دهند. پس بسیار مهم است که تا جای ممکن با نرم افزارهایی مثل فتوشاپ و یا از طریق افزونه های وردپرسی مثل smush حجم تصاویر خود را کاهش دهیم. توصیه می شود که حداکثر حجم هر تصویر 100kb باشد.

همچنین یکی دیگر از مواردی که باید برای تصاویر رعایت کنید, گذاشتن متن جایگزین تصویر یا alt برای آنها می باشد. این متن به ربات های گوگل می گوید که تصویر ما درباره چه چیزی صحبت میکند. همچنین زمانی که تصاویر سایت ما به هر دلیلی برای ربات های گوگل بارگذاری نشوند, این متن ها به جای تصویر در نظر گرفته می‌شوند.

گام 4: سئو داخلی (on-page)

به صورت کلی به تمامی اقداماتی که جهت افزایش و بهبود رتبه سایت ما در نتایج جستجو صورت می گیرد سئو داخلی یا On-page SEO می گویند. سئو داخلی و خارجی مکمل یکدیگر هستند, اما قبل از انجام سئو خارجی باید سئو داخلی را انجام دهیم و به مقدار مناسب محتوا در سایت خود قرار دهیم. در صورتی که در سایت ما محتوایی وجود نداشته باشد نمی‌توانیم برای آن لینک سازی کنیم و یا سایت خود را در جایی معرفی کنیم. مهم ترین سر فصل های آموزشی سئو داخلی:

  • ایجاد محتوای یونیک و غیر کپی
  • لینک سازی داخلی برای سایت
  • بولد کردن کلمات کلیدی
  • انتخاب URL مناسب و مرتبط
  • عنوان با طول مناسب و جذاب
  • استفاده از تگ های هدینگ درون محتوا
  • چگالی مناسب کلمه کلیدی
  • نوشتن توضیحات متا
  • درج لینک خارجی درون محتوا
  • استفاده از دسته بندی ها
  • استفاده از برچسب ها
بزن بریم!  10 نکته کلیدی برای افزایش سرعت سایت

استفاده از برچسب ها برای سئو

با استفاده درست از تگ ها یا برچسب ها می توانیم به کاربران خود در پیدا کردن مطالب مرتبط کمک کنیم. همچنین میتوانیم میزان ماندگاری کاربران در سایت خودمان را را افزایش دهیم یا به اصطلاح بانس ریت را زیاد کنیم.

باید دقت کنید که تعداد برچسب ها در محتوای خود بیشتر از ۵ عدد نباشد و همچنین طول کلمات هر یک از آنها حداکثر سه کلمه باشد. یکی دیگر از مواردی که باید به آن دقت کنید مرتبط بودن کلمات کلیدی به کار برده شده در برچسب ها با عنوان و محتوای شماست. این برچسب ها بیشتر جهت پیدا کردن مطالب مرتبط در سایت می باشد و بر روی سئو تاثیر زیادی ندارند. جالب این است که قبلاً با استفاده از از این برچسب ها می شد نتایج بسیار زیادی را در سئو و حتی در کلمات کلیدی غیر مرتبط کسب کرد. اما در سال ۲۰۲۱ و با آپدیت شدن الگوریتم های گوگل این موضوع امکان پذیر نیست.

شروع یادگیری سئو

اگر محتوایی که ما در حال تولید آن هستیم درباره شروع یادگیری سئو باشد, می توانیم از برچسب‌های آموزش یادگیری سئو, آغاز یادگیری سئو, شروع سئو و … استفاده کنیم.

در آخر باید به این نکته اشاره کنیم که استفاده از برچسب ها در سایت هایی مثل دانلود موزیک و یا دانلود فیلم و به صورت کلی سایت هایی که فایل های دانلودی را ارائه می دهند بسیار متداول تر است.

سئو دسته بندی ها در وبسایت

دسته بندی ها به خصوص در وب سایت های فروشگاهی نقش بسیار مهمی را در سئو سایت دارند. خیلی اوقات وقتی عبارت کلی مثل خرید وسایل برقی را در گوگل سرچ میکنیم, وارد یک دسته بندی می شویم که انواع وسایل برقی در آن قرار دارد و توضیحات کلی درباره وسایل برقی مختلف در آن نوشته شده‌ است. حتی اگر به آدرس آن صفحه که در آن هستیم نگاه کنیم, می بینیم که احتمالاً در آن عبارت category وجود دارد.

ایجاد محتوای یونیک و غیر کپی

یکی از مسائلی که می‌تواند سایت شما را از رقبا متمایز کند, وجود محتوای یونیک و غیر کپی می باشد. در صورتی که سایت شما از محتوای غیر کپی استفاده کند و در این زمینه هوشمندانه عمل کند, موفقیت آن در دراز مدت قطعی خواهد بود. در صورتی که در سایت شما محتوای آموزشی و ارزشمند به تعداد کافی موجود باشد, هیچ وقت مشکلی برای آن پیش نخواهد آمد. همواره به شما توصیه می‌کنیم که برای تولید محتوای خود وقت بگذارید و یا از دیگران برای تولید محتوا کمک بگیرید. کپی محتوا از سایت های دیگر هیچگاه شما را موفق نخواهد کرد. محتوای کپی نه تنها تأثیر بدی بر روی سئو دارد بلکه باعث خدشه دار شدن اعتبار شما خواهد شد.

بزن بریم!  بهترین سیستم مدیریت محتوا

تکمیل توضیحات متا یا meta description

توضیحات متا و یا متا دسکریپشن تاثیر زیادی را روی نرخ کلیک در نتایج جستجو دارد. توضیحات متا دقیقاً همان متنی است که هنگام جستجوی یک عبارت در گوگل زیر عنوان وجود دارد. باید سعی کنید که کلمه کلیدی خود را در توضیحات متا قرار دهید و یک متن مناسب و کوتاه را برای آن آماده کنید. متن شما باید تا جای ممکن جذاب باشد و طول کلمات آن حداکثر ۱۶۰ کلمه باشد.

استفاده مناسب و به اندازه از تگ های هدینگ (Heading)

این تگ ها بیشتر برای عنوان های سایت ما استفاده میشوند. با استفاده از تگ های هدینگ می‌توانیم محتوای خود را به چندین بخش تقسیم کنیم و هر موضوع را زیر یک عنوان بنویسید. گوگل توجه بسیار زیادی به عنوان های ما دارد و آنها را مهمتر از محتوا می داند. تگ های هدینگ از H1 تا H6 می باشد و به ترتیب از بالا به پایین درجه اهمیت آن ها کمتر می شود.

یکی دیگر از دلایل اهمیت این تگ ها این است که معمولاً کاربران قبل از خواندن محتوای ما یک نگاه کوتاه به عنوان ها و تصاویر می‌کنند و اگر نظر آنها جلب شود به خواندن محتوا می‌پردازند. پس استفاده از عنوان های جذاب با استفاده از تگ های هدینگ می تواند تعامل کاربر با وبسایت ما را بیشتر کند.

یکی از مواردی که باید آن را رعایت کنید این است که فقط مجاز به استفاده از یک تگ H1 در کل صفحه هستید. استفاده بیش از حد از این تگ می تواند ارزش محتوای شما را پایین بیاورد و یا از سمت گوگل جریمه کند. معمولاً عنوان مقاله ما به صورت پیش فرض با استفاده از تگ H1 نوشته می‌شود, پس لازم نیست هیچ کدام از عنوان های خود در محتوا را به این تگ اختصاص دهیم.

در این مقاله سعی کردیم که مهم ترین و کلیدی ترین موارد برای شروع یادگیری سئو را با هم بررسی کنیم. درباره هر کدام از عنوان های این مقاله می توان چندین ساعت صحبت کرد. همچنین بعد از یادگیری این موارد باید به سراغ سئو خارجی بروید. همیشه به یاد داشته باشید سئو داخلی و خارجی مانند دو برادر هستند که بدون هم نمی توانند زندگی کنند. تنها در صورتی می توانید در سئو موفق شوید که همزمان با هم این دو مورد را پیش ببرید.