آموزش رایگان سئو وردپرس

آموزش سئو وردپرس

زمان مطالعه: 10 دقیقه

به قسمت پنجم آموزش سئو خوش اومدید. در این قسمت قراره آموزش سئو وردپرس رو با هم مرور کنیم و نکات بسیار کاربردی ای رو راجبش یاد بگیریم. همچنین با افزونه های سئو در وردپرس آشنا میشیم تا بتونیم سایت خودمون رو به درستی بهینه کنیم.

امروزه سایت های زیادی در دنیا از وردپرس استفاده میکنن. حدود 30 درصد از کل سایت های دنیا با پلتفرم وردپرس ساخته شدن. هر چقدر که تعداد این سایت ها به مرور زمان بیشتر بشه, در نتیجه راهکار های بیشتری برای سئو در وردپرس به وجود میاد. در حال حاضر و سال 2021 رقابت سنگینی بین کسب و کار های مختلف وجود داره. در این شرایط وبمستر ها باید اصول سئو رو در سایتشون رعایت کنن. با رعایت این اصول میتونن به خوبی در نتایج جست و جو دیده بشن.

بسیاری از کسب و کار ها تمام ترافیک ورودی خودشون رو از طریق موتور های جست و جو گر بدست میارن. قبلا اشاره کردیم که این نوع از ترافیک, ترافیک ارگانیک نام داره. ممکنه کمی ترسناک بنظر بیاد که تمام تمرکز یک شرکت در یک زمینه هست. میشه نتیجه گرفت که این امر نشون دهنده اهمیت و قدرت سئو در کسب و کارهاست.

در این آموزش میخوایم نکات زیادی رو با هم مرور کنیم تا به صورت کامل آموزش سئو وردپرس رو یاد بگیریم. این آموزش به ما کمک میکنه که ترافیک بیشتری رو وارد سایت خودمون کنیم. همچنین باعث میشه که به رقابت جدی با سایت های رقیب بپردازیم.

گام1: بهینه سازی سرعت برای سرچ کنسول

قسمت جدیدی به اسم Core Web Vitals در سرچ کنسول گوگل وجود داره که تجربه کاربری وب سایت شما رو ارزیابی میکنه. این قسمت بررسی میکنه که سایت شما چقدر سریع بارگذاری میشه. اگه سایت وردپرسی شما با سرعت خوبی بارگذاری بشه در نتیجه تجربه خوبی رو برای بازدید کننده به همراه داره. به تجربه کاربری user experience یا به اختصار UX گفته میشه.

در سرچ کنسول گوگل پس از بررسی های لازم 3 حالت برای سایت شما پیش میاد:

  1. خوب
  2. نیازمند بهبود
  3. ضعیف

برای تست کردن سایت خودتون با استفاده از سرچ کنسول میتونید از این لینک استفاده کنید. در این صفحه باید آدرس سایت خودتون رو وارد کنید تا مورد بررسی قرار بگیره. بعد از بررسی های لازم برای تلفن همراه و همچنین دسکتاپ نمره جدا در نظر گرفته میشه. همچنین ایرادات فنی سایت به شما گفته میشه تا اون هارو مورد بررسی قرار بدید.

آموزش سئو وردپرس

این ابزار با اندازه گیری مدت زمان بارگذاری محتوای صفحه, مدت زمان تا دیده شدن اولین المان در صفحه و همچنین نحوه بارگذاری صفحه نمره ای از 0 تا 100 رو به سایت ما میده. در سال 2021 بیشتر بازدید کننده ها از طریق تلفن همراه با ما در ارتباط هستن. در نتیجه بهتره که بیشتر تمرکز خودمون رو روی بهینه سازی برای تلفن های هوشمند بذاریم.

گام2: نصب افزونه برای آموزش سئو وردپرس

وردپرس برای بحث سئو افزونه های خیلی خوب و جامعی رو داره. همیشه توصیه میشه که در کنار سایت وردپرسی تون برای راحتی کار یه افزونه سئو هم نصب کنید. این افزونه ها کمک میکنن تا سایت خودتون رو برای موتور های جست و جو گر بهینه کنید و در سئوی داخلی چیزی رو از قلم نندازید.

آموزش سئو وردپرس

افزونه های زیادی برای سئو در وردپرس وجود دارن که معروف ترین اون ها افزونه Yoast SEO نام داره. اگه توی نتایج هم جست و جو کنید بیشتر مطالب آموزش سئو وردپرس برای این پلاگین نوشته شده. این نتایج نشون از محبوبیت بالای افزونه یواست سئو داره.

افزونه Yoast SEO دارای دو نسخه رایگان و پولی هست. برای دریافت نسخه رایگان میتونید از قسمت افزونه ها در پنل کاربری وردپرس گزینه افزودن رو انتخاب کنید. در صفحه باز شده عبارت Yoast SEO رو جست و جو کنید و روی گزینه نصب کلیک کنید. بعد از این که نصب افزونه انجام شد میتونید روی دکمه فعال سازی کلیک کنید تا افزونه برای شما فعال بشه.

بزن بریم!  چقدر زمان میبره تا سئو جواب بده؟

با استفاده از Yoast SEO میتونید برای هر نوع نوشته یک کلمه کلیدی انتخاب کنید و محتوای خودتون رو برای اون کلمه کلیدی سئو کنید. همچنین نقشه سایت شما به صورت خودکار ایجاد میشه. در قسمت ابزار های این افزونه میتونید شبکه ها اجتماعی خودتون رو اضافه کنید یا احراز هویت سرچ کنسول گوگل رو انجام بدید. همچنین میتونید تعیین کنید که کدوم صفحات ایندکس بشن و کدوم یکی از اون ها توسط گوگل ایندکس نشن. این افزونه دارای نصب فعال بیش از 5 میلیون همراه با امتیاز و رضایت مندی بالا هست!

گام3: دامنه با یا بدون www

ابتدا پیشنهاد میدم که اگه هنوز دامنه سایت خودتون رو انتخاب نکردید از آموزش انتخاب دامنه مناسب سئو استفاده کنید. وقتی که دامنه رو انتخاب کردید باید به این نکته توجه کنید که سایت شما فقط با یک آدرس مشخص بارگذاری بشه.

باید به این نکته توجه کنید که وجود www در ابتدای آدرس دامنه هیچ بار مثبتی برای سایت شما نداره. پس پیشنهاد میکنیم که از اون در آدرس سایت خودتون استفاده نکنید.

برای مطمئن شدن از بارگذاری درست سایت, میتونید آدرس سایت خودتون رو یک بار با www و یک بار بدون اون وارد کنید. در هر دو حالت باید آدرسی مثل https://seofar.ir و بدون www در بالای مرورگر نشون داده بشه. در صورتی که آدرس شما در این 2 حالت یکی نیست حتما یکی از این 2 آدرس رو انتخاب و دیگری رو ریدایرکت 301 کنید.

یک حالت هم وجود داره که سایت شما چند ساله داره کار میکنه و با www بارگذاری میشه. باید توجه کنید در صورت تمایل به تغییر آدرس اعتبار صفحات در صورت تغییر آدرس از بین میرن. در این مورد جای نگرانی نیست چون بعد از مدت مشخصی اعتبار صفحات دوباره برمیگردن. در هر صورت اگه با دردسر های ریدایرکت کردن دامنه خودتون مشکل دارید این کار پیشنهاد نمیشه.

عدم استفاده از www باعث کوتاه تر شدن آدرس سایت میشه. کوتاه شدن آدرس علاوه بر اینکه نام اون رو زیبا تر نشون میده بیشتر بیشتر مورد پسند کاربران هست.

در آخر این نکته رو فراموش نکنید که مهم نیست کدوم نسخه رو انتخاب میکنید. چیزی که اهمیت داره اینه که فقط یه نسخه در مروگر ها بارگذاری بشه. این بحث فقط مخصوص آموزش سئو وردپرس نیست و در تمام سایت ها اهمیت داره.

گام4: محتوای کپی یا Duplicate

در صورتی که این مورد بظاهر ساده به درستی رعایت نشه مشکل محتوای کپی یا Duplicate پیش میاد که جریمه های سختی رو از طرف گوگل در پی داره. در صورتی که سایت شما هم با www و هم بدون اون بارگذاری بشه انگار 2 تا سایت با محتوای یکسان وجود دارن! برای کمک در حل شدن این مورد میتونیم از نقشه سایت هم استفاده کنیم. برای درست کردن نقشه سایت افزونه های زیادی وجود دارن که پیشنهاد میشه از افزونه یواست سئو استفاده کنید.

گام5: آموزش لینک ها در سئو وردپرس

در هنگام نصب وردپرس در ابتدا ساختار لینک ها مناسب سئو نیست. ما باید با تنظیماتی که انجام میدیم ساختار مناسبی رو برای این بخش به وجود بیاریم. ساختار پیشفرض وردپرس لینک پست هارو بر اساس تاریخ نوشته ها مشخص میکنه. اگه ما مقاله ای رو درباره آموزش سئو وردپرس مینویسیم بهتره که از کلمه کلیدی در لینک هم استفاده بشه. برای مثال آدرس این مقاله که در حال خوندن اون هستید به این صورت هست:

بزن بریم!  انتخاب بهترین دامنه برای سئو سایت

seofar.ir/wordpress-seo

اما در حالت پیش فرض آدرس این صفحه در وردپرس به صورت

seofar.ir/2021/05/09/sample

بارگذاری میشه. این نوع از نام گذاری لینک ها اصلا مناسب سئو نیست و همچنین طول لینک رو زیاد میکنه. برای بهبود این بخش از منوی تنظیمات روی گزینه پیوند های یکتا کلیک کنید.

آموزش سئو وردپرس

در صفحه باز شده گزینه نام نوشته رو انتخاب کنید و تنظیمات خودتون رو ذخیره کنید. با انجام این کار ساختار لینک ها در سایت شما درست میشه.

گام6: آموزش سئو کلمه کلیدی در وردپرس

کلمات کلیدی در سال 2021 مانند سال های قبل یکی از محوری ترین مسائل سئو در نوشتن محتوا هستن. ما باید به شکلی از این کلمات استفاده کنیم که محتوا برای خواننده بسیار روان و جذاب بنظر برسه. در عین حال که محتوای خوبی نوشتیم باید تعداد مشخصی از کلمه کلیدی استفاده کنیم.

هر وقت شروع به نوشتن یک مقاله یا صفحه میکنیم باید روی یک کلمه کلیدی تمرکز داشته باشیم. در آموزش های بعدی درباره ی انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای هر نوع نوشته صحبت میکنیم.

برای تمرکز روی کلمه کلیدی میتونید از افزونه یواست سئو که قبل تر معرفی کردیم استفاده کنید. کافیه که نام کلمه کلیدی خودتون رو داخل کادر (کلیدواژه کانونی) قرار بدید تا راهنمایی های لازم برای شما نوشته بشه. در قسمت نتایج آنالیز باید سعی کنید تا جای ممکن تمامی چراغ هارو سبز نگه دارید.

آموزش سئو وردپرس

میبینید که تمام تاییدیه ها برای این نوشته گرفته شده و هیچ چراغ قرمزی وجود نداره. در مورد چراغ نارنجی با توجه به اینکه پیشنهاد میشه نامک رو انگلیسی تایپ کنید این چراغ نارنجی میمونه. پیشنهاد میدیم که همیشه از لینک های انگلیسی استفاده کنید و نامک خودتون رو فارسی تایپ نکنید. یکی از دلایل اون بهم ریختن لینک ها هنگام اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی هست.

گام7: اهمیت خوانایی محتوا در سئو

در قسمت بعدی در این افزونه خوانایی مطلب شما مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیره که قسمت مهمی از آموزش سئو وردپرس رو تشکیل میده. در صورتی که چراغ های سبز خوانایی رو بگیرید مطالب شما راحت تر خونده و توسط موتور های جست و جو گر تشخیص داده میشه. همچنین فهم اون مطلب برای مخاطب هم آسون تر میشه. سعی کنید از عنوان های h1, h2 و … در مطالب خودتون استفاده کنید. هیچ پاراگرافی رو بیش از اندازه طولانی نکنید. همچنین از بکار بردن جملات با طول بسیار زیاد خودداری کنید.

گام8: استفاده از عنوان های جذاب

کلماتی که در عنوان نوشته های خودتون به کار میبرید تاثیر خیلی زیادی در دیده شدن محتوا و CTR اون نوشته دارن. عنوان نباید از یک حدی بیشتر و یا کمتر باشه. این قسمت هم با کمک افزونه یواست سئو میتونه بهینه بشه.

شما میتونید عنوان خودتون رو در بخش (عنوان سئو) بنویسید. تعداد کلمات به کار برده شده در این قسمت باید به حدی باشه که چراغ سبز رو دریافت کنه. پیشنهاد میشه از کلمه کلیدی خودتون ترجیحا در اول عنوان استفاده کنید. البته استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی در این قسمت پیشنهاد نمیشه(حداکثر دو بار).

در هنگام نوشتن عنوان خودتون باید به دنبال راهی برای افزایش CTR باشید. یعنی کاری کنید که با دیده شدن مطلب شما در نتایج جست و جو روی لینک شما کلیک بشه. پس سعی کنید از جملات چالشی که ذهن مخاطب رو درگیر خودش میکنه استفاده کنید. همچنین میتونید اون کلمه کلیدی رو سرچ کنید و عنوان هایی که در صفحه اول نتایج نمایش داده شدن رو مشاهده و از اون ها الگو برداری کنید.

آموزش سئو وردپرس

شما میتونید با ایجاد تغییراتی کوچک در عنوان مطالبی که CTR پایین دارن اون هارو بهینه کنید. به یاد داشته باشید که گوگل محدودیت 65 کاراکتر رو برای نشون دادن عنوان در نتایج جست و جو دسکتاپ قرار داره. پس اگه عنوان ما بیش تر از 65 کاراکتر داشته باشه, ادامه ی اوندر نتایج دسکتاپ نشون داده نمیشه.

بزن بریم!  شروع به یادگیری سئو

به عنوان نکته آخر میبینید که خیلی از سایت ها در آخر عنوان از اسم برند خودشون استفاده میکنن. با توجه به محدودیت کاراکتر و طولانی بودن عنوان های چالشی و جذاب, استفاده از اسم برند در انتهای عنوان توصیه نمیشه.

گام9: تکمیل توضیحات متا وردپرس

توضیحات متا تاثیر زیادی روی رتبه بندی شما در نتایج جست و جو نداره. اما با توجه به اهمیت بالای CTR که قبل تر راجبش حرف زدیم میتونه اهمیت زیادی داشته باشه. باز هم در افزونه Yoast SEO قسمتی برای وارد کردن توضیحات متا وجود داره.

آموزش سئو وردپرس

در قسمت توضیح متا میتونیم متن مورد نظر خودمون رو وارد کنیم. حتما از کلمه کلیدی در این توضیحات استفاده کنید و توضیح مناسبی رو برای محتوای خودتون وارد کنید. این قسمت هم مثل عنوان سئو محدودیت تعداد کاراکتر داره و نمیتونه از یه حدی بیشتر یا کمتر باشه. تا جایی نوشتن توضیحات رو ادامه بدید که چراغ سبز سئو رو از افزونه دریافت کنید.

گام10: از Heading های مناسب استفاده کنید

خزنده های گوگل تمامی هدینگ های سایت ها مثل h2, h1 و … رو به طور کامل بررسی میکنن. برای هر صفحه بهترین حالت اینه که فقط از یک تگ h1 استفاده کنید. اگه این تگ h1 همون عنوان شما هست پس توی محتوای خودتون به هیچ عنوان از این تگ استفاده نکنید(با استفاده از inspect element گوگل کروم میتونید این موضوع رو بررسی کنید). همچنین بهتر هست که پاراگراف های خودتون رو با تگ های h3, h2 و h4 جدا کنید و از کلمه کلیدی خودتون هم در اون ها استفاده کنید.

آموزش سئو وردپرساین نوع از به کار بردن هدر ها مسئله مهمی در سئو داخلی به حساب میاد و با رعایت کردن اون میتونید چراغ های سبز افزونه یواست رو دریافت کنید. تگ h1 مهم ترین بخش محتوای ما هست و باید حتما از کلمه کلیدی خودمون در این تگ استفاده کنیم. همچنین میتونیم از ترکیب کلمه کلیدی خودمون با واژه های دیگه بهره ببریم و از اون در تگ های بعدی مثل h2 یا h3 استفاده کنیم. برای مثال بجای استفاده از عبارت (آموزش سئو وردپرس) میتونیم از (آموزش سئو عنوان ها در وردپرس) استفاده کنیم که طولانی تر و ترکیبی از کلمه کلیدی با بخش دیگه هست.

گام11: از keyword stuffing پرهیز کنید

باید طوری از هدر ها استفاده کنید که خوندن محتوا برای کاربران شما لذت بخش باشه. نباید از این تگ ها برای پر کردن کلمه کلیدی خودتون در صفحه استفاده کنید. همیشه سعی کنید که محتوای خودتون رو برای کاربران بنویسید و در مرحله دوم به سئو داخلی فکر کنید. به استفاده بیش از حد کلمه کلیدی keyword stuffing گفته میشه که برای سئو داخلی بسیار مضر هست و توصیه نمیشه.

شما حداکثر میتونید در هر 1000 کلمه, 15 بار از کلمه کلیدی استفاده کنید. یعنی کمتر از 1.5% از کل محتوا باید شامل کلمه کلیدی باشه. همچنین این کلمات کلیدی باید به صورت نرمال در کل محتوا پخش بشن. نباید در بخشی از متن بیشتر از کلمه کلیدی استفاده کرده باشیم و در بخش دیگه اصلا دیده نشه! در صورت رعایت این نکته چراغ (توزیع کلمات کلیدی در متن) در افزونه یواست سئو برای شما سبز میشه.

تمرین: آموزش های داده شده رو با دقت بخونید و در سایت خودتون پیاده سازی کنید. در صورتی که عنوان های شما جذاب نیستن و CTR پایینی دارن, اون هارو ویرایش کنید. همچنین سعی کنید چراغ های سبز افزونه یواست سئو رو تا جای ممکن در همه انواع نوشته دریافت کنید.